logo

Tuzemská sci-fi a fantasy nakladatelství: Mytago

Jaké je to vydávat sci-fi, fantasy nebo komiksy? Je to koníček nebo práce na plný úvazek? Jaký je tuzemský knižní trh a co se chystá? Na to jsme se zeptali Jiřího Reitera, majitele a zakladatele ostravského nakladatelství Mytago.

Můžete nám pro začátek představit nakladatelství a říct nám něco o jeho historii? Jak to vlastně všechno začalo?

Mytago je malé žánrové nakladatelství. Věnujeme se zejména fantastice, ale nebráníme se přesahům. Soustředíme se zejména na libůstky jako jsou gamebooky či hry na hrdiny – odtud jsme také vycházeli – naší první publikací byla hra na hrdiny Příběhy Impéria. Přes Asterion a asterionskou knižní edici jsme se pak dostali k beletrii.

Proč zrovna sci-fi nebo fantasy? Co mohou tyto žánry nabídnout oproti “běžné” beletrie?

Pro mě je to hlavně koníček. Tím, že provozujeme také fantasyobchod.cz máme navíc pro fantasy a sci-fi prodejní a propagační kanály. Ale třebas někdy dojde i na nežánrové knihy – konec konců, již nyní vydáváme pohádky pro děti (vydali jsme Pohádky čajových skřítků a chystáme jejich pokračování, letos také vyjdou pohádky kocoura Kostičky od Zbyňka Holuba nebo Sedm Kamenů Alekseje Šeina), což by mohl být takový mezikrok…

Kolik titulů už máte za sebou?

Na kontě máme aktuálně 41 titulů.

Na co jste nejvíce hrdí?

Každá knížka je pro nás úspěch a jsme vždy rádi, když se čtenářům líbí.

Je něco, co se nepovedlo?

Vždycky se něco nepovede 🙂 Jako každý nakladatel máme svého šotka, takže i když se snažíme důkladně kontrolovat, máme korektory a betačtenáře, vždycky nějaká drobnost unikne. Sem tam se nám nepodaří domluvit s autorem nebo vlastníkem práv, naposledy nám třeba unikl Mouse Guard RPG, na to jsem se docela těšil…

Pokud byste si museli vybrat jeden titul, na který se osobně z připravovaných novinek nejvíce těšíte, který by to byl a proč?

Jednoznačně Rytíř temného slunce – je to opravdu výjimečná záležitost, velice rozsáhlý a komplexní gamebook se spoustou hádanek, zákoutí a důmyslných rébusů a v neposlední řadě se skvělým příběhem. Přípravou knihy trávím poslední půlrok a věřím, že čtenáři budou nadšení.

Máte nějaký sen, vysněný titul, který byste rádi přinesli na tuzemský trh?

Už toho moc nezbývá – v podstatě jsem si vše již splnil, ale těším se, až vydáme poslední díl Lone Wolfa a až připravíme Jeskyně a Draky – české vydání Dungeons and Dragons (tam nás čeká ještě asi rok práce…).

Jak probíhá takový výběr titulu a jak dlouho trvá, než od prvního nápadu držíte hotovou knihu v ruce?

V současné době se nám tituly sypou na stůl ze všech stran a musím pečlivě vybírat, protože Mytago je v podstatě one man show a mohu zvládnout jen omezené množství titulů ročně. Vybírám spíše intuitivně, naštěstí nakladatelství dotujeme z našeho obchůdku, tak nejsme úplně závislí na tom, jak rychle se nám investice do knihy vrátí, takže peníze nemusíme stavět na první místo…

Práce na titulu je individuální. Třeba na gamebooku je podstatně více práce než na klasické beletrii, takže něco zvládneme za pár měsíců, jiné projekty se táhnou léta.

A co gamebooky? Není to už dnes překonaný žánr?

Není 🙂 Spíše je trochu pozapomenutý. Myslím, že formát gamebooku má velký potenciál a jsme rádi, že jsme navázali spolupráci se Swenem Harderem, protože jeho Rytíř černého slunce je opravdu jedinečné dílo, které naplno využívá možností, které gamebook jako takový nabízí.

Kdyby za Vámi někdo přišel s tím, že chce taky vydávat knihy nebo komiksy, doporučil byste mu to nebo spíš zdravě odradil?

Spíše bych jej odradil. Na vydávání knih potřebujete hodně peněz, je to riskantní – nikdy dopředu nevíte, jestli se vám investice vrátí. Český trh je knižní produkcí přehlcený, takže je třeba přijít s něčím neotřelým, abyste uspěli. Na druhou stranu je to zábava…

Posílají Vám často autoři “amatéři” své texty? Dá se nějak obecně shrnout jejich kvalita a co byste jim doporučil (na čem by měli zapracovat), aby jejich text měl reálnou šanci publikovat?

Ano, textů od začínajících autorů chodí opravdu hodně, ale musíme je odmítat – naše ediční plány jsou v podstatě naplněné na několik let dopředu a nemáme kapacitu redaktorů, kteří by novinky pročítali a posuzovali. Sem tam se k nám nějaký nováček dostane, ale vždy je to na něčí doporučení, tak říkajíc “po známosti”. Jinak to bohužel nejde.

Kvalita je kolísavá, někdy jsou to pěkné věci, které by se daly dobrousit do zajímavého výsledku, jindy je to jazykově nevyzrálé.

Vždycky jsem si říkal, že vzhledem k velikosti tuzemského trhu, existuje opravdu dost různých nakladatelů, kteří nabízejí překvapivě velké množství titulů. Je těžké se na trhu prosadit? Jaký je vlastně jeho stav?

My se snažíme držet toho, co tady moc dalších nakladatelů nedělá (zpravidla proto, že je to hodně pracné) – gamebooky a hry na hrdiny. I ostatní nakladatelé se nějakým způsobem profilují – někdo se orientuje na české autory a dává prostor i začínajícím autorům, někdo má třeba svého kmenového tahouna, díky kterému pak může financovat i méně populární věci, někdo zase ždímá populární zahraniční produkci a sází na jistotu, která v zahraničí vydělává. Ale obecně mám pocit, že již narážíme na hranice trhu a tím, jak roste počet vydávaných titulů, se úměrně snižují vydávané náklady, takže je mnohdy problém prodat i 500 ks knih, což je číslo, pod které se už moc nevyplatí na knize pracovat.

Na závěr jedna zapeklitá, možná i trochu osobní otázka. Šel byste do toho znova?

No šel, protože mě to baví 🙂 Ale rád bych si ty začátky odbyl se zkušenostmi, které mám teď. Myslím, že bych tak půlku věcí vůbec nevydával.   

Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Karel Krajča

Šéfredaktor. Herní fanda, komiksový milovník, blázen do písmenek, hudební nadšenec, herní maniak nebo samozvaný filmový kritik. Tolik zájmů a tak málo času...


KOMENTÁŘE