logo

Na hřbitově sběratelských karetních her

Jako fanoušek sběratelských karetních her se snažím si vždy udržet přehled o tom, co se zrovna na herní scéně děje. Každý, kdo někdy zkoušel hrát na vyšší úrovni sice ví, že máte čas na jednu karetní hru a tím to končí. Lidská (možná jenom moje) zvědavost je však zákeřná a neustále nás nutí zkoumat nové a nové věci. A že jich není zrovna málo. Někdy mám pocit, že se v obchodech nebo na internetu každý den objeví nějaká nová CCG, TCG, nebo LCG a kde na ně všechny vzít čas? A to nemluvím o hrách, které obstály ve zkoušce kvality, jsou na trhu dlouhou dobu a stále slibují spoustu zábavy. Co je však klíčem pro dlouhodobý úspěch a co způsobí že hra zanikne?  

Ačkoliv mám teď v hledáčku pár novějších projektů, rozhodl jsem se pro dnešek krátce ohlédnout do minulosti. Podíváme se tedy na několik her, které si sice stále můžete zahrát, pokud najdete skupinku nadšenců, ale už nemají oficiální podporu. Jejich vývoj byl ukončen a nevycházejí žádné nové karty. Pokud jste žádnou z těchto her nezažili, možná se dozvíte něco zajímavého. Třeba vám však připomenu oblíbenou hru vašeho mládí.

Doomtrooper

Hra, která vznikla v roce 1994, se odehrávala ve světě Mutant Chronicles. O jeho vznik se postarala dnes již neexistující firma Target Games. V současné době však práva vlastní Paradox Entertainment. Je až k neuvěření, že takto komplexně popsaný svět zasáhl poměrně malou skupinu lidí a produkty z tohoto prostředí nikdy nedosáhly výraznějšího úspěchu. Svět Mutant Chronicles zvládl zplodit tři deskové hry, jednu hru na SNES, Warzone – hru s miniaturami, tři edice hry na hrdiny a nedávný pokus o oživení hry s miniaturami. Pro dnešek nás ovšem zajímá hlavně sběratelská karetní hra Doomtrooper.

Příběh naší hry se odehrává v budoucnosti. Planeta Země byla vypleněna kvůli nerostným surovinám a lidstvo osídlilo okolní planety – Venuši, Mars, Merkur, ale také Lunu a pás asteroidů. Při průzkumu fiktivní desáté planety (v době, kdy se Pluto počítalo jako devátá) lidé narušili prastarou pečeť a vpustili do naší dimenze Černou Legii. Ve hře tedy ovládáte jednu z korporací – Kapitol, Kybertronik, Imeriál, Mishimu, či Bauhaus. Můžete se ale také postavit do čela Bratrstva, které představuje církev. Pokud se vám nelíbí ani tato možnost, zbývá vám pořád Černá Legie, která má v plánu lidstvu pořádně zatopit.

Samotná hra probíhala jednoduše. Dva soupeři vykládali bojovníky, kteří na sebe navzájem útočili. Na jejich vyložení bylo třeba vynaložit body Osudu a za zabití nepřátelských bojovníků pak bylo možné získat Vítězné body. Po dosažení určité hodnoty Vítězných bodů hra končila. Ten, kdo této hodnoty dosáhl, se stal vítězem. Kromě bojovníků jste pak mohli vykládat i karty vybavení, opevnění, či speciální akce. Bratrstvo pak mělo k dispozici karty umění a Černá legie zase karty černé symetrie. Samozřejmostí pak byly i speciální karty. Postupem času pak přibývaly další karty a možnosti a hra si díky tomu získala množství příznivců.

Herní systém však nebyl jedinou devizou hry Doomtrooper. Hra byla vydávána v češtině a pro nováčky ve světě karet nebylo až tak náročné se do hry vpravit. Příběh Mutant Chronicles naháněl svou vizí temné budoucnosti husí kůži a v neposlední řadě se karty pyšnily nádhernými ilustracemi Paula Bonnera a mistrů komiksového světa. Přesto se však Doomtrooper neubránil úpadku. Příčiny bychom mohli hledat na více místech. Hra se postupem času stala příliš komplikovanou. Ve snaze ji posunout někam dále a rozšířit hráčské možnosti, vzniklo velké množství komplikací a výjimek, které učinily hru nepřehlednou. Aby se novější edice prodávaly, karty postupně více a více posilovaly a bylo těžké je balancovat. Hřebíčkem do rakve Doomtrooperu pak byl patent Wizards of the Coast na sběratelské karetní hry, jehož dopady by vydaly na několik samostatných článků.

Hra se tak přestala vydávat v roce 1999 a brzy poté se vytratila i z povědomí většiny lidí. Jaké bylo ovšem mé překvapení, když jsem při práci na tomto článku zjistil, že to není konec příběhu této hry. V současné době se totiž pracuje na elektronické verzi. Prsty v tom mají dvě společnosti, a sice The Cabinet Group a Secret Cow Level. Beta access je naplánován na rok 2017 a pro ty z vás, které to nadchlo stejně jako mě, přikládám rovnou i link.

Wastelands

Hra, která se vznikla v Maďarsku s názvem Hatalom Kártyái Kártyajáték, byla na zahraničních trzích distribuována jako Wastelands.  Tvůrce se nechal inspirovat Magicem, ale zároveň chtěl vytvořit hru, která by byla dostupná v mateřském jazyce. První verze byla kombinací deskové a karetní hry, byla však příliš těžkopádná. Po několika měsících testování v blízkém okruhu rodiny a přátel tak v roce 1995 spatřila světlo světa první edice této hry, která obsahovala 349 různých karet od běžných až po vzácné. Setkala se s nečekaným úspěchem domácího publika. V roce 1999 se začala vydávat v České republice. Kromě základní sady u nás vyšla ještě rozšíření Chara-dinův návrat, Sféry existence a Aliance Bohů. Dalšího pokračování se už hra u nás nedočkala, i když pilní členové komunity zvládli přeložit a vytisknout karty z další sady Zlatý pramen.

Příběh a pozadí samotné hry nebylo příliš propracováno. Ve hře jste mohli vykládat příšery a hrdiny jednotlivých božstev a barev. Božstva se však mezi sebou mohla kombinovat a zdroje pro vykládání nebyly nijak rozlišeny. Na rozdíl od manového systému Magicu vám ve Wastelandech přibývala energie na začátku každého kola a za ni jste mohli karty vykládat. Herní plocha pak byla rozdělena na zálohu, kam jste nestvůry vykládaly a na hradby, kde probíhal samotný boj. Hradby však byly prostorově omezené a na obou stranách mohli bojovat pouze tři bojovníci. Ve hře se pak také objevovaly karty osobností, předmětů, či staveb, stejně jako očarování, zaklínadla, či kouzla, což byly ekvivalenty enchantment, sorcery a instant z Magicu.

Herní systém Wastelands měl své výhody. Hráči se díky absenci manových zdrojů nemuseli soustředit na jejich management a stejně tak je netrápily ani různé barvy karet, protože se za všechny platilo neutrálními surovinami. Základy hry tak byly méně náročné a hra byla více otevřena nováčkům. Byla také lokalizována do českého jazyka, což ji činilo pro českého hráče atraktivnější. Problémem ovšem byla otřesná kvalita obrázků a grafického zpracování celkově. Přesto si však hra získala mnoho fanoušků, kteří u ní vydrželi i dlouhé roky potom, co bylo její vydávání u nás ukončeno.

Když jsem se rozhodl psát tento článek, byl jsem přesvědčený, že tato hra zanikla i v zemi svého původu a že se již dále nevydává. Opět jsem však byl překvapen. V roce 2015 totiž Hatalom Kártyái Kártyajáték oslavila dvacáté výročí a v Maďarsku se stále hraje. Zdrojů o současné situaci ve hře není mnoho a jsou hlavně v maďarštině, ale něco se mi přece jen podařilo zjistit. Grafická úroveň hry bohužel zůstala špatná, případně se ještě zhoršila. Největší devizou hry tak zřejmě zůstává, že vycházejí v Maďarském jazyce a nemají na trhu konkurenci. Hra však stále vychází a zavítáte-li do Maďarska, můžete si na památku odvézt nejnovější boostery.

Lord of the Rings

Karetní hra, která vyšla v roce 2001 na motivy stejnojmenné filmové trilogie Petera Jacksona. Decipher, Inc., který tuto hru vydával, měl zakoupena práva i na vydávání karet podle Hobita, k tomu však již nedošlo. Pro grafické zpracování karet byly využity záběry z filmové trilogie a v roce 2004 pak Weta Workshop (společnost zodpovědná za velkou část efektů ve filmové trilogii) dodala další grafické materiály, které ve filmech použity nebyly. V roce 2003 pak Decipher uzavřel partnerství s Worlds Apart, aby společně vytvořili online verzi této karetní hry. Online verze nabízela speciální formáty, které nebylo možné fyzicky uspořádat a hráči mohli získávat speciální karty, či avatary, které byly odměnou za jejich účast v těchto turnajích. V roce 2005 byla společnost Worlds Apart zakoupena Sony Online Entertainment, která podporovala Lord of the Rings online až do roku 2007. Od roku 2007 již nebylo možné na serverech nakupovat karty, v provozu však byly až do roku 2010.

Příběh a pozadí této hry v dnešní době díky filmovému zpracování zná již téměř každý, ale pro pořádek. Hra je inspirována fantastickým světem Středozemě, ve které probíhá velký konflikt dobra a zla. Lidé, elfové, trpaslíci, hobiti a další jejich spojenci se připravují na konflikt se skřety, skuruty a vůbec všemi přisluhovači temnot. V pozadí toho všeho se pak zkouší skupina diverzantů s krycím názvem Společenstvo prstenu proplížit do bašty temného pána a zničit tam jeho nejsilnější zbraň. Nicméně můj popis zdaleka nedosahuje kvalit původních zpracování a tak vám pro prozkoumání tohoto světa a příběhu doporučuji filmy, nebo raději knihy.

Herní systém se vyznačoval mechanikou hry za obě strany. Hráč se nejprve snažil dopravit svou družinu dobrodruhů co nejblíže k cíli. Čím více však zaplatil za pořízení posil, vybavení a výhod, tím více dostal soupeř k útratě za temnou stranu. Mohl tedy povolat proti družině více nástrah a nestvůr, případně nestvůry silnější. Role se však během hry střídaly a tak byli oba hráči v rolích dobré a zároveň zlé strany. Hráči přišli velmi brzy na to, že právě práce se zdroji je v této hře velmi důležitá a tak se velmi brzy objevily strategie, které s ní pracovaly. Ať už to byl „choke,“ který nepříteli poskytoval minimum zdrojů na vykládání jeho nepřátel, nebo naopak „mass heal,“ kterému byly zase počty nepřátel lhostejné, neboť léčil absurdní množství zranění.

Hra se dlouhou dobu držela vysoko na žebříčcích popularity. Nebylo to jenom úspěchem filmů, ale také povedeným designem, atraktivními obrázky a odlišným herním systémem. I tuto hru však postupně čekal úpadek a zánik. Ve snaze tomu předejít se Decipher pokoušel o různé kroky, ať už to byla změna rozložení distribuce nebo úpravy systému a přidání rotace jednotlivých setů. Postupně se však hráčům znelíbilo balancování karet a systémové úpravy nakonec zpomalily i vydávání nových karet, ústup v popularitě a postupný zánik.

Do třetice všeho dobrého i karetní hry ze světa J. R. R. Tolkiena zcela neodešly ze scény. V roce 2011 totiž Fantasy Flight Games vydali The Lord of the Rings: The Card Game. Jedná se ovšem pro změnu o kooperativní hru, kdy se hráči snaží překonat nebezpečí, která jim staví do cesty systém a dokončit výpravu do zdárného konce. Základní hru bylo možné hrát ve dvou hráčích, rozšiřující dobrodružství však mohou zdolávat až čtyři nebojácní dobrodruhové. Pro tento styl hry se však CCG distribuce nehodila a hra je vydávána v LCG módu. Vychází tedy pravidelné expanze jejichž zakoupením si hráč zaručí, že bude mít k dispozici veškeré rozšiřující karty a nová dobrodružství.

Co k tomu všemu napsat závěrem? Ačkoliv se v dnešní době objevuje spousta nových karetních projektů, nezapomíná se zřejmě ani na ty starší. Pokud má hra dostatečně zajímavé mechaniky, nápadité herní prostředí, či jen nadšené fanoušky, nebude ji zřejmě jednoduché udolat. Žádná z her, které jsem dnes zmínil, nepřežila v původním stavu. Ať už se změnil systém distribuce, hraní nebo pole působnosti, hra díky tomu získala druhou šanci. Je to však přirozený vývoj. Pokud hra z nějakého důvodu neuspěla, je čas změnit přístup a zkusit to s její vylepšenou verzí. Nezbývá než doufat, že se hrám bude dařit dobře a vývojáři se o ně budou dobře starat. Pro nás to znamená mnohem větší výběr a v důsledku nejspíše i lehčí peněženku. Existují samozřejmě i další hry, za kterými by se stálo za to ohlédnout, to si však nechám na příště, abych vás délkou článku neunudil k smrti.

(Visited 325 times, 1 visits today)
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Michal Dlouhý

Autor. Celoživotní hráč sběratelských karetních her, kterému se nedostává peněz na to, aby měl dost kartiček. Zapálený hráč her na hrdiny s akutním nedostatkem času na jejich hraní. Nadšený čtenář, kterému v knihovně neustále dochází místo. Potkáte mě všude tam, kde se něco hraje, vyvíjí a testuje. Pokud si u toho můžu dát dobré pivo, tím lépe.


KOMENTÁŘE