logo

Rytíř temného slunce aneb zlatý grál mezi gamebooky

Stojíš před rozsáhlou budovou, plnou podivuhodných a magicky vyhlížejících svazků. Podivná síla tě vede skrze dřevěné regály, jejichž vrcholek se ztrácí v temných hlubinách neosvětleného stropu, ale navzdory všemu neomylně pokračuješ stále kupředu. Jeden z regálů, ukrytý v zadní části místnosti, svítí podivuhodným měkkým světlem. Ne, nesvítí to police, ale jedna konkrétní kniha, ukryta pod nánosem prachu. Jestli se rozhodneš knihu vytáhnout z police, pokračuj ve čtení, pokud ne, přeskoč na 14.

Kniha jakoby zářila vnitřním světlem. Opatrně ji vysvobodíš ze sevření jejích soukmenovkyň a setřeš prach z hřbetu. Na tmavém pozadí zazáří název svazku Rytíř temného slunce. Název spustí v hlavě zasutou vzpomínku. Jde o tajemný grimoár, který může vzít člověka na divokou a dobrodružnou cestu do tajemných krajů, umožní ti bojovat s mnohými nebezpečenstvími v roli udatného hrdiny, zachraňovat, či svrhávat celé říše. To vše, aniž bys musel opustit pohodlí domova. Pohlédneš na přední desku, kde spatříš dřevořezbu přitažlivé, divoce se usmívající ženy a letícího draka zakrývajícího měsíc v úplňku. Na spodní hraně se zaleskne jméno germánského mága, jenž má tuto magickou knihu na svědomí – Swen Harder. Otevřeš knihu, abys prozkoumal její obsah a narazíš na první z dřevorytů, jenž zdobí křehké stránky. Nejednoho mága bylo zapotřebí, aby stvořil toto monumentální dílo a jak zjistíš, Harderovým spolupracovníkem byl jiný germánský magikus Fufu Frauenwahl.

Jestli tě více zajímá tajemství magických postupů ukrytých v této knize, pokračuj na 1. část.
Pokud toužíš zjistit, jaké magické pomůcky potřebuješ, pokračuj na 2. část.
Zajímají-li tě tajemství mága Hardera, pokračuj na 3. část.
Pokud tě více zajímá práce jeho společníka Frauenwahla, pokračuj na 4. část.
Chceš-li zjistit více o magickém sdružení, které má na svědomí českou lokalizaci, bude tvým cílem 5. část.
Jestli chceš přeskočit k finálnímu verdiktu, přeskoč rovnou na 6. část (a klidně se cestou zastav na 14.)

Jestli tě zajímá tajemství příběhu, pokračuj do nejbližšího obchodu s magickými knihami a kup si tento svazek, protože příběh v tomto případě záleží zcela na tobě.

Pokud se rozhodneš, že tě to vlastně vůbec nezajímá, pokračuj na 14.

1. část: Proporce

Ne nadarmo je Rytíř označován za nejrozsáhlejší gamebook všech dob. Stačí se zaměřit jen na prostá reklamní sdělení – 1350 sekcí, vyznamenáno cenou RPC Fantasy Award a Deutscher Rollenspielpreis, inovativní herní řešení, nová měřítka žánru a tak dál a tak dál. Otázkou ovšem je, jestli výše uvedené je pravda či jen reklamní trik sloužící k nalákání a následné koupi. Inu, abych dlouho nenapínal, tak… ale co, ještě chvilku napínat budu. Co se týče gamebooků, tak jediná série, se kterou mám trochu více zkušeností je Grailquest. Humoristický gamebook z prostředí krále Artuše, který u nás vyšel komplet, patří mezi mé srdeční záležitosti a dokonce jsem se do něj tak zamiloval, že jsem chtěl  poslední knihu sežrat, aby nás ani smrt nerozdělila. Takže když se mi do rukou dostal tenhle macek, říkal jsem si (naivně), že vím, do čeho jdu. Víc jsem se snad ani nemohl mýlit.

Základní herní princip je stejný jako u všech gamebooků. Procházíte různé sekce, na jejíchž koncích vás čeká buď souboj, či několik možných variant, kudy pokračovat dál. Toto  rozhodnutí většinou záleží na vás, občas na štěstí, které určí kudy máte pokračovat (minimálně v jednom případě v této knize záleží i na pohlaví čtenáře / čtenářky, NIKOLIV postavy). Ovšem Swen Harder očividně nebude žádný troškař a rozjel se v tomhle případě ve velkém. Kniha obsahuje vše, co byste očekávali od počítačové hry. Máte zde tutoriál, save pointy, ukryté poklady, bonusové sekce, speciální soubojové části a mnoho, mnoho dalšího.

Před několika prvními kapitolami vás vždy očekává krátký návod, jenž vás seznámí s herními principy. Jako v klasickém tutoriálu začínáte typickým – šipka dopředu = chůze, šipka dozadu = couvání, atp. Samozřejmě, že v případě gamebooku neděláte první “krůčky”, ale seznamujete se se základními pojmy, jako sekce, deník, štěstí, předměty a tak dál a tak podobně. Po krátkém seznámení s pravidly následuje prolog, kde si můžete ozkoušet nové dovednosti. Takhle to probíhá po první čtyři kapitoly, kdy se seznamujete s novými pojmy a funkcemi, jako je kupříkladu soubojový systém či speciální hodnoty. Jak už jsem se již zmínil, kniha obsahuje i “save pointy”, což jsou v tomto případě začátky kapitol. Bylo by velice nemilé a nepraktické, kdyby hrdina zemřel těsně před koncem, a kvůli tomu jste museli začínat celé dobrodružství od začátku. Plusem těchto save pointů je i fakt, že jakmile úspěšně projdete celou kapitolu (tzn. nezemřete hrozivou a bolestivou smrtí) můžete si v Deníku označit schopnosti a předměty získané v dané kapitole, které vám zůstanou i po smrti. Předměty a schopnosti získané v té kapitole, ve které zemřete, logicky ztrácíte.

Kniha dále obsahuje bonusové / skryté místnosti. Vzhledem k tomu, že je poměrně dost možností, jak příběhem projít, může se úplně v klidu stát, že projdete celou kapitolu, aniž byste narazili na skrytou místnost. Kniha samotná vám na konci kapitoly oznámí, kolik bonusových bodů jste mohli získat a je jen na vás, jestli se rozhodnete pro opakování “levelu” (a budete tak riskovat všechny získané schopnosti a poklady), nebo bonusové body a případné speciální předměty oželíte a budete raději pokračovat v příběhu dále. Tady je na místě zmínit se o obtížnosti, která je nastavena příjemně vysoko. Kapitoly jsou dlouhé, plné jak akce, tak hádanek a rozhodnutí a umřít není ve světě Rytíře vůbec nic složitého (druhou kapitolu jsem procházel asi na třikrát). Stejně jako v klasickém PC RPG i zde si můžete expit postavu, vylepšovat schopnosti za pomoci studia, zbraní a zbroje a dalších speciálních věcí, za pomoci kterých se hlavní postava vyvíjí a vylepšuje. Proto je občas dost frustrující, když si během kapitoly vymazlíte postavu, abyste potom vlezli do špatných dveří a zemřeli. Na druhou stranu, jak už jsem se zmínil, možností je mnoho a díky tomu kniha v podstatě láká k opakování.

2. část: Magické propriety a inapropriety

Je jistě důležité zmínit se o magických prostředcích a pomůckách, jenž jsou nepostradatelné pro tuto dobrodružnou výpravu. Jakožto každý adept magických umění se neobejdete bez kouzelné hůlky či hole, kterou v tomto případě může zastoupiti tužka či propiska (ale doporučuje se tužka), za jejíž pomoci si budete zaznamenávat svůj postup do herního Deníku, nedílné to součásti knihy. Protože je potřeba počítat s tím, že budete umírat a záznamy v Deníku se budou měnit, je potřeba mít po ruce i magický kámen určení k mazání reality – gumu. V případě, že se bojíte poškození knihy / Deníku neustálým gumováním a přepisováním doporučuji navštívit stránky nakladatelství Mytago, kde je možno si stáhnout a vytisknout nejenom Deník, ale i stránku s poznámkami a mapu Pakonie, kde se dobrodružství odehrává. Vzhledem k častému užívání Deníku tuto variantu vřele doporučuji. A to je vše. Pokud jste očekávali, že budete potřebovat kostky, nebo něco podobného, nechte se knihou mile překvapit, protože vše, co opravdu potřebujete, je jen tužka a kniha samotná.

3. část: Život a práce mága Hardera

Jakožto u každého správného mága a uživatele tajemných umění, je i v případě Swena Hardera jeho život opředený tajnostmi. Co se podařilo zjistit, za cenu mnoha ztrát na životech, je fakt, že se narodil léta páně 1974 v Německém Erbachu. Jeho život byl již od počátků předurčen k prozkoumávání nedostupných světů a realit, a tak nikoho nepřekvapilo, že většinu své práce odváděl pro magazíny zaměřené na počítačové a konzolové hry. Jelikož se této práci věnoval s chutí a odhodláním, nebylo divem, že byl vybrán jako tester pro herního molocha Nintendo. Nejenom ve svém pracovním, ale i volném čase se oddává žánru sci-fi a fantasy. Má na svědomí vznik karetní sběratelské hry Final Stage, či RPG2go!

Ani v oboru gamebooků není žádným nováčkem, neboť má na triku speciální 21. dobrodružství ze světoznámé série Lone Wolf nebo netradiční Metal Heroes – And the Fate of Rock, kterážto kniha kombinuje žánr rocku, humoru a gamebooku.

4. část: Magické umění Fufua

Magus, jenž má na svědomí všechny detailní informace obsažené v tomto kouzelném svazku, je taktéž z Germánie. Ilustrátor Fufu se narodil ve stejném roce jako jeho kolega, a i jeho osud byl předurčen. Počal jej naplňovat studiem designu v komunikaci v Norimberku a posléze oborem Komiksy ve Francii. Je taktéž nadšencem do fantastiky a má na svědomí vlastní sérii Ray Murphy – Detektiv der Traume. Je nutno uznati, že jeho práce s perem je skvělá a v pravdě až komiksové ilustrace skvěle doplňují děj knihy (po zběžném prolistování knihou ještě před předčtením autorova medailnoku mě napadlo, že od tohoto kreslíře bych chtěl vidět nějaký komiks).

5. část: Mytago

Nakladatelství Mytago samo sebe označuje jako malé žánrové nakladatelství, specializující se na hry na hrdiny, gamebooky a fantastiku (konec citace). Jejich nejznámějším počinem u nás je ceněná série gamebooků od Joe Devera Lone Wolf či série knih s názvem Hry s příběhem, jenž pod svou hlavičkou sdružuje příběhy spojující české rpg světy. Jejich fanouškovský zápal je velice nakažlivý a mají na svém kontě kupříkladu i takové specialitky, jako je Příručka interaktivního vypravěčství od Ondřeje Netíka, či českou steampunkovou vyprávěcí hru na hrdiny Příběhy Impéria, ke které vyšly minimálně dvě rozšíření – Rukověť mága a kniha dobrodružství.

14. Zatraceně, už jsi zase vyřízený! Čistě a dokonale – zkrátka kaput! Hlava ti zůstala v tlamě nějaké obludy. Vinou své nešikovnosti jsi spadl do jámy. Pošmákl sis na jedu. Utopil ses. Usmažil. Udusil. Nebo něco podobného.

Tak či tak, je z tebe čtenář v čase minulém. Mrtvý jako Dracula, ale z poloviny tak pohyblivý. Zavři oči, zkřiž ruce na prsou, zbledni a nic neříkej.

A až tě unaví dělat ze sebe šaška, otevři oči a pokračuj ve čtení.

(Grail Quest Legie Smrti od J. H. Brennana vydané nakladatelstvím Polaris v roce 2003)

6. část: Verdikt

A je to tady. Dostal jsi se k závěru. Možná jsi cestou navštívil temnou čtrnáctku, možná ne, ale důležitým faktem je, že jsi už téměř na začátku velkého dobrodružství.

Gamebook Rytíř Temného Slunce naplnil a překonal všechna má očekávání. Propracovaný a do detailu vymazlený herní systém. Temný a napínavý příběh. Krásné ilustrace (i když ty nikdo nesliboval). To vše spojeno do masivní herní knihy, která se s přehledem vyrovná i svým elektronickým bratříčkům. Ani ve snu by mě nenapadlo, že něco podobného by mohlo fungovat bez přísunu elektřiny a monitoru. Swen a Fufu dokázali nejen, že to jde, ale že to jde skvěle. Velký dík patří Mytagu a všem jeho zaměstnancům, kteří se podíleli na české lokalizaci, protože jak tato kniha dokazuje, gamebooky rozhodně nejsou mrtvé. Knihu bych doporučil všem rpgčkařům, fantasákům, gamebookařům, ale především těm, co si myslí, že svět gamebooků už nemá co nového nabídnout. Čeká vás velké překvapení… 

Rytíř temného slunce je na tuzemské poměry tak výjimečný projekt, že jsme se na pár detailů o jeho vzniku zeptali majitele nakladatelství Mytago Jiřího Reitera.

Kdy a kde jste se poprvé setkal s gamebookem Reiter der schwarzen Sonne a jak dlouho trvalo rozhodnutí vydat ho u nás jako Rytíře temného slunce?

Byl to tip německého vydavatele, s nímž spolupracujeme při vydávání série Lone Wolf. Rytíře jsme objevili před cca dvěma lety.

Jak náročné bylo převést takovou knihu do češtiny? Co byl největší problém?

To je spíše otázka na překladatele, ale obecně je u podobných překladů problematické zachování jednotného pojmového aparátu – je třeba vytvořit překladový klíč, a pak se jej při překladu striktně držet.

Pokud jde o sazbu textu, bylo to pro mě velmi náročné, protože všechny prvky – náhodné kostičky, fáze měsíce a další libůstky, se musely sázet ručně a na každou z nich se vymýšlel nějaký fígl (originál je totiž sázen v jiném programu, než který používáme, takže jsme to museli vymýšlet znovu).

Rytíř je na trhu zatím sice velmi krátce, ale jaké jsou dosavadní reakce a zájem?

Zájem je veliký a reakce jsou zatím jen kladné, za což jsme rádi. Měli jsme samozřejmě nějaké indicie o tom, jaké popularitě se tento gamebook těší na německém trhu, takže jsme doufali, že u nás to bude podobné.

V čem je podle vás Rytíř temného slunce unikátní? Jde jen o rozsah?

Unikátnost je dle mého v celkovém zpracování a využití gamebooku jako média. Swen Harder se zde totiž neprezentuje jen jako vynikající spisovatel, ale rovněž jako zkušený tvůrce her, takže využívá všech možností, které gamebook jako takový nabízí, opravdu naplno.

Kolik lidí se zúčastnilo betatestu a jak dlouho trval?

Testerů, kteří nám poskytli relevantní zpětnou vazbu bylo pět. Na test a proofreading jsme měli jeden měsíc času.

Kolikrát jste už stihl dohrát Rytíře vy?

Já jsem bohužel měl tu smůlu, že jsem knihu nemohl projít tak jako každý jiný hráč a naplno si tak užít kouzlo příběhu odvíjeného prostřednictvím interaktivních zásahů čtenáře. Text jsem procházel v pavoukovi a pročítal všechny návaznosti zároveň – kvůli kontrole návaznosti logiky textu v rámci dílčích číslovaných oddílů. Takže jsem jej vlastně dohrál jen jednou, ale ve všech možných způsobech zároveň 🙂

Rytíř temného slunce má na gamebookové poměru luxusní zpracování. Jak je na tom v porovnání s originálem?

Česká verze je o něco hezčí – originál je paperback, ale chtěli jsme takovýto gamebook vydat s náležitou pompou, takže má pevnou vazbu, na obálku jsme použili parciální lak, v knížce najdete i záložku, použili jsme černé předsádky apod.

Máte v plánu v budoucnu vydat i další knihu Swena Hardera Metal Heroes – and the Fate of Rock (gamebook, ve kterém máte za úkol stát se největším metalovým hudebníkem a zachránit svět, kombinující fatnasy, hudbu a pořádný nášup humoru)?

Ano, je to prakticky hotová věc, nyní pouze záleží na tom, jak se domluvíme s překladatelem na termínu.

  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Michal Henzl

Autor. Vesmírný povaleč, těhotný smradlavý lenochod, ostuda lidstva, odporný a páchnoucí, slizký a hnusný zelený lidský výkal. Nejradši by se celý život ládoval dobrůtkami všeho druhu, barev a chutí, četl komiksy a koukal na filmy. Ale stejně ho máme rádi. Boudí komiksový specialista.

Karel Krajča

Šéfredaktor. Herní fanda, komiksový milovník, blázen do písmenek, hudební nadšenec, herní maniak nebo samozvaný filmový kritik. Tolik zájmů a tak málo času...


KOMENTÁŘE