logo

SPAWN: THE ALBUM

Poté, co vyšel v roce 1993 úspěšný soundtrack Judgement Night, kde producent umně spojil metalové kapely s hip-hop/rapovýma, vyšel o čtyři roky další. Tentokrát jde o zajímavé propojení kytarových/metalových kapel s elektro/industriálními uskupeními, popř. o jejich remixy. Ten první film jsem viděl až o hodně let později a Spawn až teprve nedávno před psaním této recenze. Ono je to totiž v podstatě jedno, protože obě nahrávky silně vybočují z toho, co koncem minulého století běžně “tvrděrockové“ kapely produkovaly. Takže obstojí jako samostatné kompilace, ke kterým opravdu netřeba ty filmy vidět. Navíc pokud je hudební složka silnější a zajímavější.

Mezi ty povedenější kousky na tomto soundtracku patří hned úvodní skladba “(Can’t You) Trip Like I Do“ od trip hopových THE CRYSTAL METHOD, kde díky kytarám a zpěvu kapely FILTER došlo k větší intenzitě jinak celkem poklidného songu. Možná i proto vyšla jako oficiální singl, stejně jako následující Long Hard Road Out Of Hell“, v níž spojení Marilyn Mansona a dalších trip hoperů SNEAKER PIMPS (výrazný podíl na skladbě má jejich zpěvačka Kelli Dayton) působí celistvě. Elektronickému duu ORBITAL zase do jejich tracku “Satan“ nahrál kytaru Kirk Hammett z METALLICY a song příjemně šlape. Zlaté časy, kdy KORN byli na výsluní a objevovali se na nejednom soundtracku, jsou asi dávno pryč. Zde skladba “Kick The P.A.“ pod producentskou taktovkou The Dust Brothers ničím nevybočuje z průměru, ale ani neuráží.

Texaští BUTTHOLE SURFERS se spojili se známým dance hudebním chameleonem Mobym, song “Tiny Rubberband“ je takové poklidné piánko, které se příjemně poslouchá. DJ Spooky zremixoval song METALLICY z jejich druhého alba “For Whom The Bell Tolls“ (inspirováno Hemingwayovým románem Komu zvoní hrana) a je to dost elektronika. Další osobní vrchol kompilace přichází v podobě skladby “Torn Apart“ od amerických industrial rockových STABBING WESTWARD, ve které spojili síly s rave DJem Winkem. Z Británie pocházejí rockově alternativní MANSUN a “Skin Up Pin Up“ je příjemná kytarovka, která se dočkala oproti originální verzi, díky house 808 STATE, elektronického rytmického podkresu.

PRODIGY byli v roce ´97 na výsluní s albem The Fat Of The Land“ a singly z něj hrály snad všude. Pro skladbu One Man Army“ si pozvali jako hosta kytaristu Toma Morello z RAGE AGAINST THE MACHINE a opět to nezní špatně. Australští SILVERCHAIR byli svého času opravdu velkou nadějí na rockové scéně. Zde se spojili s Vitro a nahráli titulní skladbu Spawn. Originální verze mně osobně přijde lepší, než tento remix, i když v repertoáru SILVERCHAIR jsou daleko zajímavější kousky. T-4 Strain od Goldiemě vůbec nebaví a nic na tom faktu nezmění, že ve skladbě mluví Henry Rollins. Je to na mě až moc agresivní elektronika.

To spojení kalifornských INCUBUS a acid jazzového DJ Greyboyeve Familiar je jiná káva. Je to zajímavé a hlavně citlivé propojení v jakýsi intenzivní a přitom poklidný hybrid, který postupně graduje. Thrash metalový SLAYER a elektroničtí ATARI TEENAGE RIOT? Proč ne? No Remorse (I Wanna Die)“ je pořádně agresivní elektronicky metalová skladba. Na závěr tady jsou experimentátoři SOUL COUGHING a DJ Roni Size a tento song je dost psychedelický. Prostě ty opakující se jungle a drum´n´bass beaty na mě působí dost rušivě.

Na australské edici se nachází navíc bonus v podobě hodně zajímavého propojení APOLLO 440 a “jazz rockového“ tria  MORPHINE ve skladbě This Is Not A Dream“. Na té japonské jsou pak ještě další tři remixy. A aby toho nebylo málo, tak dokonce vyšla i speciální limitovaná verze na třech průsvitně červených vinylech formátu 10“.

Scénickou hudbu k tomuto akčnímu fantasy hororu, podle údajně kultovního komiksu Todda McFarlaneho (omlouvám se, ale opravdu neznám) dělal  Graeme Revell (už tady o něm byla řeč ohledně soundtracku Vrány 2). Tento soundtrack vyšel i samostatně na hudebním nosiči. Každopádně Spawn: The Album získalo zlatou desku za půl milionu prodaných kopií a myslím, že zaslouženě. Protože tento soundtrack daleko převyšuje film, zůstane vám v paměti rozhodně déle a budete se k němu zaručeně vracet.

1997 Sony
čas: 67:27
styl: industrial metal, alternative metal, rap metal, nu metal, electronica, experimental
sestavy: různé
odkaz: http://en.wikipedia.org/wiki/Spawn_%28film%29

tracklist:
1. FILTER & THE CRYSTAL METHOD – (Can’t You) Trip Like I Do
2. Marilyn Manson & SNEAKER PIMPS – Long Hard Road Out Of Hell
3. ORBITAL & Kirk Hammett – Satan
4. KORN & The Dust Brothers – Kick The P.A.
5. BUTTHOLE SURFERS & Moby – Tiny Rubberband
6. METALLICA & DJ Spooky – For Whom The Bell Tolls (The Irony Of It All)
7. STABBING WESTWARD & Wink – Torn Apart
8. MANSUN & 808 STATE – Skin Up Pin Up
9. PRODIGY & Tom Morello – One Man Army
10. SILVERCHAIR & Vitro – Spawn
11. Henry Rollins & Goldie – T-4 Strain
12. INCUBUS & DJ Greyboy – Familiar
13. SLAYER & ATARI TEENAGE RIOT – No Remorse (I Wanna Die)
14. SOUL COUGHING & Roni Size – A Plane Scraped Its Belly On A Sooty Yellow Moon
Bonus track:
15. APOLLO 440 & MORPHINE – This Is Not A Dream (UK Mix)

…a klasicky trailer:

(Visited 54 times, 1 visits today)
  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Tomáš Baran

Autor. Hudební nadšenec, který má na starost seriály nejen o filmové hudbě. V současnosti vedle své hudební odbornosti pracuje na rozšiřování znalostí pivních. Protože i pivo může mít tolik odstínů a chutí jako sama hudba. Kdo by mu takové starosti nezáviděl.


KOMENTÁŘE