logo

BASIL POLEDOURIS – ROBOCOP ORIGINAL MOTION PICTURE SOUNDTRACK

První americký film holandského režiséra Paula Verhoevena RoboCop je odpovědí na o tři roky staršího Terminátora. V jeho akční sci-fi kriminálce jde o příběh policisty Alexe Murphyho, který byl zabit ve službě. A jako vhodný kandidát byl následně předělán ve skoro nezničitelného kyborga, který bude udržovat pořádek v ulicích Detroitu. Ale když se v něm začnou probouzet útržky vzpomínek z dřívějšího života, začne pátrat po svých vrazích. Je až neuvěřitelné, že film stál směšných 13 milionů dolarů. Efekty dokonce na svou dobu nepůsobí nijak úsměvně. Dějová linka je navíc umně protkaná televizními reklamami.

Soundtrack k filmu složil řecko-americký skladatel Basilis Konstantine Poledouris, který byl jedním z nejrespektovanějších autorů filmové hudby. Je podepsán pod snímky jako Barbar Conan, Hvězdná pěchota (kde se s Verhoevenem znovu setkali), Zachraňte Willyho, Hon na ponorku nebo RoboCop 3. Zemřel na rakovinu plic a mozku 8. listopadu 2006.

Hudba je složena pro velký orchestr (Sinfonia Of London) se spoustou smyčců a dechů, která působí až majestátně a navozuje tajemnou atmosféru a dramatičnost děje. Celá filharmonie jen umně naznačuje, že teprve něco přijde, aby v pravý okamžik všechny nástroje explodovaly nebo se naopak zklidnily. Nahrávka má pořádný spád a rozhodně nenudí. Navíc lze vypozorovat jakýsi hudební biomechanický kontrast mezi člověkem a strojem, když jsou použity syntezátory. Pěkné hudební vygradování nabízí přestřelka v bývalé továrně nebo souboj s dalším robotem Edem. Nevím, co víc napsat. Tohle je vážná hudba, která chytí za srdce i pohladí po duši.

Za zmínku určitě stojí, že hudba se nahrávala ve slavném Abbey Road (netřeba snad komentáře), kde zvukařem byl Eric Tomlinson (mj. Batman, Vetřelci). Jinak ve filmu zazněla i skladba “Show Me Your Spine“ od P.T.P., což byl boční projekt v té době čistě industriální kapely MINISTRY (vyšlo na albu “Side Trax“). V roce 2004 vyšla reedice tohoto soundtracku se čtyřmi bonusy navíc a v roce 2010 s dalšími nevydanými nebo původními rozšířenými skladbami (a přejmenovanými).

Přestože jde o soundtrack k filmu, obstojí tato nahrávka jako samostatné album. Doporučuji jeho poslech při večerní četbě. Třeba zrovna novely RoboCop, kterou napsal Ed Naha (u nás vydalo Premiéra a. s. roku 1991, překlad Vasil Čikivďa). Výňatky z ní jsou použity v tomto článku. Je to přepis filmu, takže nečekejte žádnou slávu. Nevím, jestli za to může překlad nebo to neviděl žádný korektor, chvíli po revoluci prostě vycházelo docela dost rychlokvašek. Sám jsem si např. dlouho lámal hlavu, jak vypadají vlasy světle jahodové barvy. Nebo proč jsou v textu upomínky na Čuka a Geka, popř. Sultána a Tyrla.

Kromě filmových pokračování, kreslených seriálů, televizní minisérie a komiksu se na rok 2014 chystá remake RoboCopa, ve kterém budou hrát Gary Oldman nebo Michael Keaton. Ale co jsem viděl trailer, tak to vypadá docela podivně a nejsem si jistý, jestli je to ku prospěchu věci. Robo není tak těžkopádný a dokonce v některých scénách na sobě nemá ocelově modré brnění, ale jeho jakousi černou variantu. Holt originál bude vždy jen jeden.

čas: 41:29
label: Varèse Sarabande
produkce: Basil Poledouris
nahrál: Sinfonia Of London
syntezátory: Derek Austin
dirigenti: Howard Blake, Tony Britten
zvukový inženýr: Eric Tomlinson
studio: Abbey Road Studios, London
země původu: USA
styl: soundtrack
rok: 1987
odkaz: http://en.wikipedia.org/wiki/Basil_Poledouris

tracklist:
1. Main Title
2. Van Chase
3. Murphy’s Death
4. Rock Shop
5. Home
6. Robo Vs. ED-209
7. The Dream
8. Across The Board
9. Betrayal
10. Clarence Frags Bob
11. Care Package
12. Robo Drives To Jones
13. We Killed You
14. Directive IV
15. Showdown

trailer:
…a jeden vtípek na konec – Robo vs. Terminator, hudba P.T.P.:
(Visited 153 times, 1 visits today)
  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Autor. Hudební nadšenec, který má na starost seriály nejen o filmové hudbě. V současnosti vedle své hudební odbornosti pracuje na rozšiřování znalostí pivních. Protože i pivo může mít tolik odstínů a chutí jako sama hudba. Kdo by mu takové starosti nezáviděl.


KOMENTÁŘE