Star Wars: Učeň temnoty

Učeň temnoty recenze

„Star Wars: Učeň temnoty, neboli o důvod víc proč nás štve, že zrušili Clone Wars“. Je to k vzteku. Zatímco se Star Wars: Rebels dále plácají v bezbřehém sajrajtu nudy a nezáživnosti a struktura příběhů je asi tak složitá, jakoby jí napsala laboratorní myš pod těžkými sedativy, Christe Golden a tvůrčí tým zodpovědný za seriál Star Wars: The Clone Wars nám opět dokazuje, že toho mohli na obrazovkách ještě mnoho říct, kdyby jim „ti nahoře“ nezatli tipec a neodvolali je k projektu pro děti, kde je hlavní postavou nevyrovnaný puberťák a předimenzovaná mandalorainská zběhlice.

Příběh Učně temnoty se odehrává ke konci Klonových válek. Milióny osob v galaxii trpí válečným tažením Separatistů proti Republice a zlověstný lídr Hrabě Dooku je čím dál odvážnější a krutější ve svých postupech. Tato skutečnost přivádí Radu Jedi na temnou, a dozajista nezvyklou myšlenku – vyřešila by vražda Hraběte celkový konflikt? Ukončila by válku a zbytečné krveprolití? Výjimečné situace vyžadují výjimečné postupy, a tak Rada předvolává zkušeného mistra Quinlana Vose a pověřuje jej, aby s pomocí Dookuovy bývalé učednice Asajj Ventress zasadili Hraběti Dooku poslední ránu a jednou pro vždy jej odstranili ze světa živých. Úkol je sice na pohled jasný, ale jaké úskalí může přinést spolupráce Jedie a Sestry noci? A jaké vzájemná nezbytnost důvěry mezi mužem a ženou?

Kniha je spojením osmi epizod, které měly být původně natočeny jakou součást The Clone Wars seriálu: Lethal Alliance (Smrtonosné spojenectví), The Mission (Mise), Conspirators (Konspirátoři),  Dark Disciple (Temný učedník), Saving Vos Part I. & Saving Vos Part II (Záchrana Vose I. a II.),  Traitor (Zrádce) a The Path (Cesta). Na internetu je k nalezení několik nevykreslených obrázků (viz. níže), jenž jasně dávají najevo, že tvůrci Clone Wars měli zájem pokračovat, ale přebytečné peníze bylo třeba investovat do něčeho méně podstatného, zato však více výdělečného. A tak vznikla alespoň kniha.

Celkový dojem z příběhu je právě přesně takový, jakoby se čtenář díval na oněch několik epizod, jen s jediným rozdílem – na začátku každé kapitoly není nesmrtelné moudro a lekající, bubnová znělka evokující spíše amazonské domorodé kmeny, než Star Wars. Příjemný humor, odsýpající děj, žádné zbytečné odbíhaní od podstatné příběhové linky k jiným charakterům – to je velký palec nahoru. Na druhou stranu, první polovina knihy by možná mohla mít trochu větší spád. Ano, chvíli to trvá, než si Ventress na Vose zvykne, než mu začne věřit. A přesto to obyčejné poletování z planety na planetu a drobné zakázky není tak zcela podstatné pro příběh samotný, přičemž oněch pár situací, které vyvolaly, by se pohodlně daly rozvést do trochu citově dramatičtějších rozměrů. Musím ovšem tento fakt Christie Golden odpustit, protože kniha je opravdu 100% věrná stylu vyprávění, posloupnosti a dokonce humoru Clone Wars seriálu, a všichni, kdo známe dvacetiminutové epizody čehokoli víme, že se do nich vleze buď setsakramentsky málo, anebo až moc, ale pak stojí za houby. Proto všichni milujeme „…to be continued“.

Učeň temnoty přináší nezvyklý pohled na souboj dobra se zlem a jejich vzájemných proměnách. Vytyčuje hranici toho, co už je příliš přes čáru a umožňuje čtenáři pochopit na jakých principech staví svůj úspěch v galaxii temná strana Síly. Knihu nepovažuji za nijak extrémně skvělou (byť dramatický závěr má v konečném důsledku dechberoucí účinek). Knihu Star Wars: Učeň temnoty mohu doporučit všem milovníkům The Clone Wars seriálu, ale samozřejmě i těm, kdo se rádi dozví něco víc o Asajj Ventress a chtějí si doplnit chybějící mezeru ve znalostech další kanonickou knihou.

(Visited 750 times, 1 visits today)

Autor. Scénárista bez místa, trekkie, kreslíř, spisovatel, fanda Star Wars a hráč SW: The Old Republic.