Jail City – Město v zajetí
Člověk by skoro řekl, že western, jako žánr, již vystřílel celý zásobník svých klišé. Všechny ty upřené pohledy z očí do očí a kolty zavěšené proklatě nízko, které si dovolí narušit pouze uschlá klubka polní trávy ženoucí se hlavní ulicí. Veškeré ty prosté charaktery, jež se dají nejlépe shrnout názvem filmu Hodný, zlý a ošklivý od režiséra Sergio Leone. Lze tedy ještě přijít s něčím novým a neotřelým? Nemyslím tím ty novodobé multikulturní nalejvárny a teplé kovboje. Faktem bude, že klasický western má své konečné mantinely, jež tvůrci ctí a sází tak na komisního, léty osvědčeného fanouška. Pokud ne, tak přicházejí na řadu výše uvedené ideologické taškařice, nebo rozličné žánrové crossovery.
Zdeněk Ležák a Martina Otčenášková se rozhodli, že půjdou druhou cestou a ve své tvorbě poškodí jemné časové kontinuum, kdy se prolne rok 1874 se současností. Brána času se otevírá v jejich komiksu Jail City s podtitulem Město v zajetí.
Hlavním hrdinou knihy je gymnazista Robert z Hradce alias Bobby, kterému se plní jeho dětské sny. O letních prázdninách odlétá se svou maminkou ke strejdovi Jerrymu do Ameriky, a podívá se tak do země indiánů a kovbojů. Vlastně smutnou pravdou je, že měsíční dovolená představuje pomyslný mámin životní restart, neboť se po smrti manžela a Bobbyho otce duševně zhroutila. Nenalezla smíření s osudem.
Robert brzy po přistání v USA přichází o své infantilní iluze, neboť chtěl vidět na vlastní oči pravé indiány a nikoliv frašku pro blbé turisty, jak sám říká. Ono je skutečností, že kovboj s mobilem v ruce a indián v najkách s baseballovou čepicí asi nebudí u platícího výletníka příliš velkou důvěru. Ale co jiného mohl čekat? Jedno lidové rčení však praví Dej si pozor, co si přeješ, mohlo by se to vyplnit.
Ono moudré pořekadlo vydá za celý odstavec, tak alespoň ještě naznačím vývoj dalších událostí. Hochův strýc, jenž vypadá jako Clint Eastwood za mlada, pracuje na letecké základně. Je to hustej týpek, co lítá na stíhačkách jako v ňákym Hollyvůdskym filmu. Hned pár mil od vojenské báze se nalézá kukuřičné pole, kde kdysi stávalo prokleté městečko, které se beze stopy ztratilo, jako by se do země propadlo. Legenda praví, že indiánští šamani místo zakleli a neutichající konspirační teorie ještě přiživuje havárie letadla, která se stala nad tím lánem. Pilot se taktéž ztratil bez rozloučení a místní lidé tak mluví o zdejším Bermudském trojúhelníku. Snad už ani nemusím psát, že ono místo čeká pouze a jenom na českého Roberta z Hradce, který se tam propadne časem do roku 1874, aby si splnil své sny a potkal nefalšované rudochy na válečné stezce…
Mládenec Robert je tuctovým zástupcem své generace, který, jak sám na sebe prozrazuje, nezvládá matiku a podle jeho mluvy ani český jazyk. Snad, aby autoři komiksu přiblížili chlapce více cílové skupině, tak tento vypouští z úst slova jako vokna, vodlety, vodjezdy, vod tý doby a jiné vopravdické coól, mega, pecka super husté hlášky. Na rovinu musím říct, že ač ono vyjadřování nebude daleko od reality, tak jsem měl po určité době pocit, že se jedná o karikaturu a zbytečné přehrávání. Nebo, a to je spíše pravděpodobné, o nezdařilé napodobování mládeže, jehož se může dopustit pouze dospělý člověk, který příliš tlačí na pilu v domnění, že je s mladým čtenářem na jedné lodi. Je to trapné.
Ilustrátorem komiksu je Michal Kocián, který celkem výtečně převedl scénář do moderní mainstreamové podoby. Drobnou (větší) výtku mám k jeho postavám, které se občas chovají jako měňavky. Za příklad si vezmu strýčka Jerryho, o kterém jsem napsal, že vypadá jako Clint Eastwood – občas, a vtom je ten problém. Vsadím vlastní klobouk, že kreslíř v několika případech přímo překopíroval populárního herce podle fotografie, ale k čemu to, když hned ve vedlejším okénku se jeho podoba úplně ztrácí? Koneckonců, platí to i pro ostatní figury. Další nelogičnost spatřuji v jednom z panelů, kdy Robert popisuje ránu do zátylku (fakt jízda… doporučuju …), ale obrázek ukazuje úder do čela. Jestli on ten jinoch nemá nakonec i problém s lidskou anatomií?
Jail City je dobrodružným komiksem s prvky mysteriózního nadpřirozena z legendárního časopisu pro mládež ABC. Příběh se odehrává ve dvou dějových liniích a vyprávěčem obou časových směrů je jinoch Robert. Lze tak mluvit o retrospektivním pohledu, neboť mladík popisuje i snahu svého strýčka, který na druhé straně časové dimenze, také bojuje za osvobození vězňů v čase a jejich návrat do své doby. Komiksová historka se příjemně čte, má rychlý spád a jak už je dobrou tradicí Ábíčka, tak nabídne nenásilné poučení, které je dovedně zakomponováno do komiksových panelů. Čtenář tak dostává jedinečnou šanci dozvědět se něco málo o historii Indiánských válek, které probíhaly prakticky po celé 19. století. Dále se dá najít v listech komiksu lehká osvěta o výstroji kovbojů, sedlání koní, konstrukci Coltu model 1873 a cosi k řízení rogala. Za milý bonus pak považuji přiloženou deskovou hru, jejímž cílem je sesbírat jednotlivé části Mapy času a provést starý indiánský rituál. Ke hře potřebujete šestihrannou kostku a klasické hrací figurky, jež nejsou součástí balení. Pokud vás ještě neomrzela westernová klišé a jste zároveň hraví, tak není co řešit.
Komiksová kniha Jail City Město v zajetí vyšla v nakladatelství Edika ve společnosti Albatros Media a. s. v roce 2017. Doporučeno od 10 let.
-
Hodnocení Vlčí Boudy