logo

SERPENS LEVIS

sepens levis

Z pražských patologií se kamsi ztrácejí nebožtíci. On jde po stopě podivných krádeží a ona také řeší záhadu na vlastní pěst. Neznají se, zatím. On se jmenuje Johann Hertz a je medikem. Viola Klemensová je studentkou dívčí školy a dcerou doktora Klemense, praktického lékaře a přednosty Ústavu anatomicko-patologického. Potkají se náhodou, slovo dá slovo a přeskočí pověstná jiskra. Stávají se parťáky na život a na smrt. Jak se říká, láska až za hrob.

Olbřímí stroj kráčí přímo ku Praze! DUM! DUM! DUM! Vše, co se dostane pod jeho monstrózní hnáty, rozdrtí a přemění na částice zvířeného prachu. BUM! BUM! BUM! Zanechává za sebou rozvaliny břevnovského kláštera, domů a lidské neštěstí. Přetížený mechanismus kvílí a naříká. Kovové pláty vržou a namáhané nýty vystřelují nazdařbůh. Technický výtvor se jakoby zmateně zastavuje a znehybní. Upouští páru… PUFÍÍÍÍ!!! Pak se opět vydává na nekompromisní pochod zkázy a smrti. Na vrcholku obludné mašiny zuří divoký zápas a ta, nikým neřízena, míří stále vpřed! Muž tam bojuje proti ženě, žena proti muži! Pražský hrad, symbol města a české státnosti, je na dohled! Vše přitom začalo tak nevinně a romanticky. Z pražských patologií se ztrácely mrtvoly…

Nakladatelství Edika ve společnosti Albatros Media a. s. přináší čtenáři novodobý komiks Serpens Levis, jenž vycházel na pokračování v časopise ABC v rozmezí let 2011 a 2012. Panečku, to je rychlost. Čtenáři kresleného příběhu sotva odmaturovali a už máme na pultech knihkupců  kompletní album. Časy se mění a to je moc dobře.

Autorem scénáře je Tajemný hrad v Karpatech, pardon tajemný Gutwirth. Ale jeho příběh my neznáme, a tak o něm nezpíváme. Pardon, nepíšeme, ačkoliv jisté konspirační teorie máme. O vizualizaci komiksu se postaral naopak dobře známý Michal Kocián, kterého rozčiluje bílý papír, a tak si z něj dělá vlašťovky. Pardon, kreslí, kreslí a zase na něj kreslí.

Komiks Serpens Levis nese podtitul Ve smyčkách hada, Steampunkový komiks ze staré Prahy. Je tudíž nabíledni, že dobové reálie a souvislosti dostanou na frak. Komiks by neměli číst historici, neboť by jim mohl přivodit nevratné mentální poruchy a neovladatelné tiky doprovázené prýštěním slin z koutku úst. Nemluvě o nočním pomočování se. Steampunk je totiž jakýsi podžánr sci-fi, jenž spojuje místa, události a vynálezy, které neexistovaly v dané době a na určeném místě. Toliko teorie, jež mimo dějepisce nikoho nezabije. Doufejme.

Zápletka příběhu je poměrně fádní a v ději je patrný vliv filmů Wild Wild West, Matrix, James Bond a jiných. Snad aby se zamaskoval nedostatek původních nápadů, tak se neustále něco děje. Mnohem výstižnější podtitul pro knihu, než Ve smyčkách hada, by bylo Ve víru velkoměsta.

Akce stíhá akci. Následuje výbuch za výbuchem a mrtvol, které se pak tak rychle ztrácejí, přibývá geometrickou řadou. Mladý pár nastoupil díky své přirozené zvědavosti do rozjetého vlaku, který nestaví a rychle se blíží na konečnou. Vlastně není téměř čas poznat blíže hlavní postavy a vybudovat si k nim jakýkoliv vztah. Tak je tempo zběsilé a vražedné. Je ovšem subjektivní, zda preferujete akční podívanou, nebo komplexní vypravování s hlubšími kořeny. Superpadouch se již tradičně musí ze svých temných skutků vyzpovídat, zatímco zůstává hádankou, kdo je Johann? Jednoduše, tajemný týpek. Osobně se domnívám, že hrdinové mohli dostat mnohem více prostoru pro představení se čtenáři. Johann a Viola rozkrývají grandiózní spiknutí na celkem 104 stranách knihy, což není málo pro několik drobných flashbacků. Originalita komiksu spočívá pouze v zasazení do prostředí a nálady staré Prahy, které zkrátka sedne viktoriánská móda a steampunk, jako prdel na hrnec. Bohužel, Serpens Levis se opírá spíše o solidní kresbu, nežli složitější příběh. Komiksového Hamleta nečekejte.

Kresba Michala Kociána (*1960) je největším tahákem celého komiksu a vyvažuje pokulhávající scénář. Ve skutečnosti se jedná o grafické orgie. A to málem doslova. Viola se tatínkovi opravdu povedla a je vidět, že se s ní Kocián mazlil mnohem více, než s Johannem, jenž je takovým Johnny Deppem v nové roli. Dívka má správné proporce a do akce nosí přiléhavé spodní prádlo, jež zvýrazňuje její sexy křivky. V akčních scénách zaujímá obscénní polohy, za které by se nestyděla modelka pózující pro erotické magazíny. Kocián si vyhrál i s jejím koloringem a mnohdy máte pocit, že sledujete plasticky objemnou 3D ženu, bohužel hned vedle plochého 2D muže. Viola je prostě holka jako květ a je radost na ni pohledět.

Kreslíř nezůstává pozadu ani ve ztvárnění staré Prahy, jejích uliček a dvorků, Malostranského hřbitova, podzemních tunelů kanalizace a opuštěných továrních hal, jež jsou precizně prokresleny. Vše je laděno do temnějších barev, neboť se příběh odehrává převážně v podzemí, či v noci a mimo steampunkových prvků doléhá na čtenáře i hutná hororová atmosféra. Explicitní ilustrace je samozřejmostí. Domnívám se, že si Kocián kresbu opravdu užíval a na rozdíl od faktografických komiksů (Stopa legionáře 1–2, Generál Fajtl), mohl naplno popustit uzdu své fantazii. Moc mě to bavilo.

Tradičně jsem měl problém s čitelností a přehledností jeho komiksu. Chvílemi mi trvalo, než jsem zjistil, jakým směrem se navigovat a jak správně číst a řadit panely, které občas navazují zleva doprava přes dvoustranu. Je to zkrátka nepřehledné a sem tam jsem se ztrácel.

Komiks Serpens Levis je příjemným mainstreamem, který je lepší k dívání, než ke čtení. Ale mám moc rád steampunk, a tak jsem ochoten v tomto případě přimhouřit oči nad slušnou řádkou věcí. Pokud jde o můj názor, jsem svým způsobem s výsledkem spokojen. Otázkou je, zda to bude stačit i vám?

  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

František Mejstřík

Redaktor. Knihomol a komiksový nadšenec. Svého času i aktivní kreslíř, dnes na autorské dovolené. Fascinuje ho vesmír, astronomie a starobylé civilizace. Při cestách za megalitickou minulostí naplno propadá potápění a z toho plyne záliba v podvodní fotografii. Má názory, které se často rozchází s hlavním proudem, rád přemýšlí o podstatě a jde k jádru věci.


KOMENTÁŘE