logo

THE WALKING DEAD – TV SERIÁL, KTERÝ SI NEBERE SERVÍTKY

Téměř každý již viděl nějaký film, četl knihu, komiks, připadně hrál hru, kde v hlavní roli hrála masa šourajících se mrtvolek na katastoficky zdevastované zemi, aby našim nebohým přežívším hrdinům natropila v nejedné chvíli. Zombíci jsou dneska fenomén. Děsivou představu, kdy je člověk pokousán, nakažen a proměněn v bezmyšlenkovitou mrtvolu, řízenou pouze základním instinktem a prahnoucí po krvi, vystřídalo masové zombie nadšení. Nemalý podíl na tom má právě THE WALKING DEAD. Původní survival komiks z pera Roberta Kirkmana se tak dostal do podvědomí civilizovaného světa prostřednictvím televizních obrazovek a upoutal nejednoho diváka.

Když televizní stanice AMC oznámila zpracování komiksových The Walking Dead, strhla se vlna nevole. Na jedné straně komiksoví a hororoví nadšenci, na té druhé odpůrci násilí. Americká mentalita plná násilí a drog si udržuje společenskou přijatelnost v rádoby pseudomlze, kdy navenek nastavují laťky věkové přístupnosti do absurdia. Pod největším drobnohledem je samozřejmě Hollywood, kde násilí, krev a sex již prakticky vymizelo. Kabelovky ale mají větší pole působnosti, a tak vše, co nemůže být ve filmu, nacpou do televize. Není divu, že špičkoví herci a režiséři se tak na televizní obrazovky dostávají čím dál tím častěji. Bohužel televize to schytala taky a dneska se věkový rating řeší i u ní. Představa gore seriálu, kde hlavní starostí je přežít ve světě okupovaném chodícími mrtvolami, čili najít efektivní způsob, jak zombíkům efektivně a co nejrychleji rozlouskout lebku, pomazat se litrem krve ze zrovna useknuté končetiny, nebo si kolem krku nasadit náhrdelník z hnijících střev, není v očích idealismem naočkovaného “amíka” to pravé ořechové.

Jak vizualizovat Kirkmanův komiks, aby veškeré původní znaky byly zachovány a uspokojili tak jak fandy, tak americkou veřejnost? Snadno. Stačilo najít režiséra, který je pro věc tak nadšený, že to dokáže. Tím oním nadšencem je světoznámý Frank Darabont (Zelená Míle, Vykoupení z věznice Shawshank), který zpracování pojal svým typickým způsobem a nastolil zombie laťku hodně vysoko. Tak vysoko, že i těm největším kritikům nezbývalo než seriál odklepnout.

Seriálu The Walking Dead jsem se dlouho vyhýbal. Důvodem byl v té době přehršel kvalitních seriálů a také fakt, že díky typu pokračujícího seriálů se mi nechtělo čekat týden na každý další díl. Jednoho dne, jsem se však k televizi pěkně usadil a pustil si pilot. Čelist mi spadla hned při první scéně, kdy je během první pětiminutovky zabita malá zombie holčička (držící plyšového míšana a s pohledem krvelačné bestie), přesnou střelou do hlavy. Wow. Popcornoví diváci nechápou nic.

Sezóna první – Seznamte se, Rick Grimes.

První řada byla vlastně takový pokus. Jak se asi veřejnost postaví k tak silně násilnému seriálu. Také proto se natočila pouze šestidílná minisérie. V ní se seznamujeme s hlavním hrdinou Rickem, který se jako zástupce šerifa na maloměstě zúčastní jedné typické přestřelky, při níž je zraněn. Po probuzení se nachází ve špitále, kdy už je (jak už asi tušíte) celý svět uvržen do zombie apokalypsy. Takové to typické klišé nastolene v parádním románu Johna Wyndhama Den Trifidů z padesátých let (zde se hlavní hrdina probouzí po operací očí, aby zjistil, že celý svět oslepl). Příběh humanistickým survival způsobem pokračuje v hledání jeho rodiny a Rickovy patálie s živýma mrtvolkama vygradují nalezením skupiny přeživších na předměstí Atlanty, kde také první řada končí. Svým způsobem, klasika.

To co dělá z The Walking Dead něco výjmečného, je atmosféra. Typická „darabontovina“ okořeněná kvalitním námětem a ještě skvělejším scénářem, o který se postaral právě Darabont. Postavy jsou hercům šité na míru, a tak se zde nesetkáte s vyloženě nesympatickou. Je zde zachována lidskost a kladné i záporné stránky člověka. Fízl, který měl o své práci dobré mínění, tak nebude neporazitelným hrdinou, ale také občas udělá špatná rozhodnutí. Trable při hledání přátel nebo zásob jsou tak okořeněny o dramatické dialogy plné hádek, nesouhlasů, ale i pokory. Celých šest dílů jsem slupnul jako malinu a vůbec mi nepřípadalo, že by byla chvíle, kdy by seriál něco ztrácel. Naopak.

Sezóna druhá – Velké problémy na malé farmě.

Úspěch první sezóny prorokoval vícedílné pokračování, a tak se tvůrci trochu utrhlil ze řetězu a naordinovali nám tentokrát dílů 13. Naše skupinka přežívších utekla z Atlanty dále a zakotvili na malé, zombíkama nedotčené farmě. Původní problémy ve skupině vystřídaly problémy mezi skupinami dvěmi. Původní obyvatelé farmy vedeni farmářem Hershellem nejednou nesouhlasí s akcemi naší, již známé, Rickovy bandy a rozbroje gradují, když se poodhalují různá tajemství, která aktéři skrývájí.

Město vystřídaly louky a lesy. Malá bezpečná farma je tak odstřižena od chodců (jak zombíkům říkají) a tím pádem se druhá řada zaměřuje  na postavy samotné. Dozvídáme se o jejich historii, změnu v jejich chování a jednání. Zombíků v dílech oproti první série ubylo, i když paradoxně jich parta z farmy skolí více, ale to je dáno dvojnásobnou dávkou dílů. Přibylo i pár nových nápadů, jak mrtvolku sundat. Výrazně mrtvolná zasídlení lze spatřit opravdu jen v pár dílech, zejména během hledání zásob. Třináct dílů je však již dost, a tak se zde bohužel objevují i ty, které tvoří jen a pouze výplň. Ve druhé sérii se také dá nalézt dostatek odlišností , které z původního námětu logicky vybočují. Škoda.

Sezóna třetí – Město vs. vězení.

Počet dílů se ve třetí řadě nesnížil a naopak se tvůrci během sezóny rozhodli přidat ještě tři další a rozšířit se na dílů šestnáct. Události předchozího dílu donutí naší partu opustit venkovské prostředí, a tak nyní již jedna skupina zakotvuje v bývalé věznici. Mříze, zatuchlost a hromada nemrtvých opět přidává dramatu a akci. Objevují se nové postavy, skupiny a hlavně nikdo už není takový, jakým býval, když seriál začal. Rick stále vede svou skupinu, již obohacenou o Hershellovy lidi z farmy. Už je jasně dané, kdo má jakou roli. Hlavní zápletkou jsou rozbroje s nedalekou civilizací usídlené v městě Woodbury.

Nesnadná předchozí rozhodnutí nutí Ricka rešit problémy černobíle a jeho paranoia stoupá. Guvernér z města Woodbury má na zásoby Rickovy skupiny zálusk, a tak se boje o přežití vyostřují. Nejen zombie jsou tou hrozbou, ale tentokráte se objevuje nebezpečí z opačné strany. Podlost člověka, zejména když nejde o kejhák jako spíš o vlastní přesvědčení, je bohužel také reálná. Šestnástidílná porce opět místy ztrácí, a tak tentokráte již v minimálně třetině dílů sledujeme omáčku dialogů a nesmyslného konání. Bohužel. Osobně bych byl radši, kdyby série byla o pět dílů kratší. Samozřejmě srovnávám úroveň dílů seriálu. I ty slabé díly jsou zpracovány precizně, jen těch slabších je víc.

Co dál?

Právě začíná čtvrtá série a můžeme jen očekávat, že seriál bude dál gradovat, vedený komiksovou předlohou, která ještě zdaleka není ukončená. Ovšem bude zajímavé pozorovat, jakým způsobem se bude seriál oproti námětu odlišovat, protože scénarista a režisér Frank Darabont práci na The Walking Dead ukončil. Spekulací proč bylo hodně, ale dle jeho vlastních slov byl stanicí AMC propuštěn. Věřím, že se stále můžeme těšit na příběhy Ricka a jeho skupinky přeživších na cestě do neznáma lemovanou zombíkama nalevo i napravo. A aby toho nebylo málo, AMC potvrdilo nový spinoff seriál Spread the Dead s jinými postavami vybočující z komiksové předlohy. No uvidíme.

Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Honza Kohoutek

Admin a zástupce. Administrátor, redaktor, občasný pisálek povídek, osina v zadku všech idiotů, ale jinak kamarád všech, s kterými si má co říct. Filmový nadšenec, hráč her všeho druhu, čtenář knih s fantazií a poslední dobou komiksový dobyvatel.V současné době píše svůj první román.


KOMENTÁŘE