logo

Legendy země Euthie

Nedávno odstartovala na crowdfundingovém serveru Hithit kampaň na zajímavou deskovou hru Legendy země Euthie. Zaujala nás, a proto jsme se rozhodli popovídat si s jejím autorem Tadeášem Spoustou.

Na začátek asi očekávaná otázka. Můžete nám představit Vaši deskovou hru?

Euthie je relativně velká jednoduchá hra pro všechny nadšence běžného fantasy světa. Hráči se chopí přednastavených hrdinů a mohou jít hned do boje s monstry, nakupování vybavení, vylepšování svých hrdinů, získávání jmění a slávy!

Jaký byl zdroj nápadu udělat deskovku a co byla inspirace?

Zdroj nápadu byla moje minulost, býval jsem “závislák” na PC hrách všeho druhu a když 10 let trávíte převážně hraním RPGček, tak i po dlouhé asi 4leté pauze jsem měl chuť se do něčeho vrhnout. V té době jsem občasně hrával Osadníky z Katanu a v lednu 2015 mě napadlo využít mého zapálení k RPGčkám a začít tvořit.

Co je podle Vás největší tahák Legend země Euthie?

Vše ve hře je hodně intuitivní a hezky zapadá do sebe. Největší tahák naší hry je podle mě asi to, že hru chceme vydat sami, že na ní chceme pořád pracovat a vylepšovat jí. Vnímám ten náš projekt jako něco, do čeho se mohou zapojit sami hráči. Jezdíme po všech možných akcích a bereme zpětnou vazbu vážně a aplikujeme hodně nápadů. Jinak je to dost individuální, někdo naší grafiku zbožňuje, jiným přijde slabá. Někomu se líbí, jak má hra jednoduchá pravidla, jiní zase říkají, že by chtěli více možností.

Proč zrovna kampaň na Hithitu? Nešlo hru dostat na trh jiným způsobem? Třeba přes některého vydavatele deskových her?

Už jsem to zmiňoval na různých místech, ale původně jsme chtěli na Kickstarter, ale plány jsme kvůli malému týmu museli změnit. Proto Hithit a vydavatele jsme neoslovovali. Pro mě je to srdcová záležitost a chci to dotáhnout do konce vlastními silami. Do budoucna se uvidí, zda se z nás stane vydavatelství, nebo jestli se k někomu přidáme, to ještě rozhodnuté není.

Jaké jsou dosavadní ohlasy na hru? Určitě se najdou i ty negativní…

Ohlasy na hru jsou převážně skvělé, samozřejmě to tak nebylo celou dobu. Od poloviny 2016 jsme začali hru veřejně prezentovat a z počátku to ještě nebylo ono. Buď byla moc složitá, nebo moc jednoduchá, museli jsme ještě hodně věcí změnit. Jinak, co se týká těch opravdu negativních ohlasů, tak jsou to jednotky ve stovkách, což si myslím, že je úspěch. A hlavně každému vyhovovat naše hra samozřejmě nikdy nebude.

Možná zbytečná otázka, ale jste velkým fanouškem deskových her?

Myslím, že otázka to zbytečná není, fanoušek deskových her jsem, ale spíše se tím velkým fanouškem teprve stávám. Na začátku tvorby Euthie jsem znal jen několik málo deskových her a převažoval můj zájem spíše na PC hry.

Kdybyste měl doporučit čtenářům Vaši oblíbenou deskovku, která by to byla?

Jedna s mých nejoblíbenějších her je Terra Mystica ale před Terrou to rozhodně byli Osadníci z Katanu, to je prostě boží!

Více než 750 komponent. To je skoro až děsivé číslo? Nešlo hru v tomto směru více optimalizovat, nebo to je opravdu ospraveditelné číslo? 

Komponent je ve hře mraky, ale se všemi se najednou neoperuje. Jen jeden hrdina má třeba 40 žetonů štítků, kterých při krátké hře využijete tak 15, ale musejí tam být, protože při delších scénářích jich je potřeba mnohem víc. Optimalizace proběhly mnohokrát, ale chtěli jsme třeba zachovat rozmanitost vybavení a schopností hráčů, aby se hra neohrála po několika partiích. Každé rozhodnutí je vždy pro něco dobré, ale zase je na úkor něčeho jiného.

Zaujala mě možnost si Vaši hru v určitých momentech “uložit”. To není obecně běžná vlastnost deskových her. Kupodivu. Jak to funguje ve Vaši hře?

Tenhle mechanismus vychází právě z těch počítačových her a chceme ho ještě prohlubovat. Aktuálně můžete hru hrát třeba 2-3 hodiny, zabijete se skupinkou draka, a můžete příště od tohoto místa pokračovat ve hraní tak, že si na začátku vezmete dle “záchytného bodu” počet bodů reputace, počet zlatých, nakoupíte si za zlaté vybavení a schopnosti, které máte v tu chvíli otevřené a můžete začít hrát dál. Nezačínáte zase od mapy první kapitoly ale okolo kostela se objevuje třeba hned kapitola II nebo III. Zajímavé je na tom to, že si hrdina může užívat postavy i na vyšších úrovních mnohem více, než je to u jiných her.

Ze hry jde cítit silná inspirace počítačovými hrami. Jste hráč?

To jsem rád, protože to tak je. 🙂 Byl jsem opravdu vášnivec, hlavně na střední škole do roku 2008 a pak ještě pár let. Aktuálně hraji spíše příležitostně, ale starší hry.

Co mají podle Vás deskové a počítačové hry společného?

Mají společného hodně, ale záleží na tom, z jakého pohledu se na to díváte. Tu společnou cestu vidím hlavně v tom hraní samotném. Je to super pocit, když můžete budovat nějakou civilizaci, nebo si rozvíjet a vylepšovat svého hrdinu. Co se týká tvorby a převedení mechanik z PC her do deskových, tak tam vidím společného minimum. Respektive, zjistil jsem to v průběhu tvorby, že deskovky jsou v tomhle hodně omezené, bohužel.

Napadla Vás někdy “digitální” verze Legend země Euthie třeba na tablety?

No jasně! Prvně jsem chtěl udělat nejprve aplikaci ale od toho jsem hned ustoupil, protože nejsem programátor, ale věřím, že se časem do něčeho takového pustíme.

Máte záložní plán pro případ, že kampaň nevyjde? A naopak, co se bude dít, pokud ano.

Promyšlené jsem to měl při startu kampaně jednoduše. Když kriticky selžeme, tedy vybereme za celou kampaň pod 80 %, tak je jasné, že je vše špatně a hodně bych váhal nad tím, zda vůbec zainvestovat do výroby další peníze a tím uspokojit stávající zájemce o hru. V tu chvíli ale člověk ztratí i podporu sponzorů a nadšenců do hry, což by byla škoda, ale stát se to může. Teď je ale myslím už situace trochu lepší než to bylo před spuštěním, máme vybráno 66% a zatím to stále roste. Pokud se dostaneme aspoň přes 90%, tak na to záložní plán máme. V opačném případě to bude smutné a asi budeme všichni potřebovat odpočinek od toho všeho a v klidu si rozmyslet, co dál.

Když to vyjde podle našich představ, tak hru necháme vyrobit a budeme dál makat. Hlavním cílem je zahraniční trh – tedy profesionální překlad jak hry, tak pravidel do více jazyků, další rozšíření, a třeba i zmíněná aplikace do telefonů či tabletů. Myslím si, že je to ale hlavně o komunitě lidí a fanoušků, pokud jich bude dost, a pomohou nám, můžeme společně vytvořit něco opravdu velkolepého. 🙂

Děkujeme za rozhovor.

(Visited 284 times, 1 visits today)
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Karel Krajča

Šéfredaktor. Herní fanda, komiksový milovník, blázen do písmenek, hudební nadšenec, herní maniak nebo samozvaný filmový kritik. Tolik zájmů a tak málo času...


KOMENTÁŘE