PROJEKT FANMADE AUDIOBOOKS: TRILOGIE ÉRA
Jak už bylo slíbeno, jsme tady zase s další návnadou ve formě „sneak-peaku“ k audiobookové triolgii Éra. Jelikož si tvorbu neskutečně užíváme, rádi se s vámi podělíme o zákulisní informace. Jedná se o takové Behind The Scene, jenž znáte z mnoha filmů. Bohužel vám nenabídneme žádné videa z poza obrazovky – nejspíš by mnohé ani nezaujaly – a tak jsme se rozhodly vám trochu přiblížit, o čem vlastně trilogie Éra bude. Uvidíte, jak vypadaly naše poznámky, postřehy a kresby, neboť celá trilogie bude doprovázena kreslenými podobiznami hlavních postav v jednotlivých dílech.
Éra: Zánik, Vzpoura a Prozření
Trilogie znamená tři díly, tudíž Éra je více „svazková“ audiokniha. Každá část má svůj vlastní název, vlastní postavy a pokaždé je namluvená někým jiným. Ještě zatím nevíme, kdo namluví poslední díl trilogie Prozření, ale abychom potěšily i nějaké to ženské obyvatelstvo, necháme ho pravděpodobně namluvit mužem – ale toto je ještě v dlouhodobém řešení.
První díl trilogie se jmenuje Éra: Zánik, a psala jsem ji primárně já (Ronne), ale s Arininou spoluprácí. Problémem prvního dílu bylo nastavit všechny zákonitosti, vymyslet celou hlavní pointu trilogie napříč všemi audioknihami, a také vystavět svět, ve kterém se bude děj odehrávat – byť se i ten v závislosti na událostech jednotlivých svazků mění. Éra je proto komplexním dílem s vlastní historií, mytologií a zákony. A jak tedy svět trilogie vypadá?
Arcalie a Oonesie
Planeta Addare, ležící ve sluneční soustavě Choddash, byla jedinou obydlenou planetou. Měla dva měsíce Shujus a Chajus, přičemž Chajus byl planetě trochu blíž. Obrovské procento planety Addare tvořila voda – oceán Erunmol, a dva kontinenty – Arcalie a Oonesie. Oba dva kontinenty se původně vyvíjely jako jeden, ale kvůli nepředvídatelné události se rozdělily, a vytvořily mezi sebou průliv, jenž je na jižním okraji široký a ve středu je užší. Obě civilizace se vyvíjely na jednotlivých kontinentech odlišně. Oonesie byla více pokryta zelení, více úrodná a méně členěná, zatímco Arcalie byla poseta dlouhými řekami a rozsáhlými skalisky.
Nejdelší řeka v Arcalii se jmenovala Eryonská řeka, a pohoří táhnoucí se pořes celou Arcalii se jmenovalo Aelatwen. Severní a východní pobřeží mělo dva největší arcalianské poloostrovy – Umtan a Engam, a u Umtanu se rovněž nacházel sopečný ostrov Mos Soluq.
Arcalie a Oonesie byly kdysi pod vládou jediného panovníka, ale jeho marnotratný syn nechal mocnou zemi se rozpadnout. Arcalie se rozdělila na sedm vlastních oblastí – Fawinské království, Umtanské pobřeží, Orbuské državy, Rediinské planiny, Engamské poloostrovy, Aldhaaven a Bellhala, která byla původně jen menší město, ale postupně se rozrostla tak, že vytvořila stát, a v něm se samovolně vytvořily provincie, jako bylo třeba An’lyine, kde se náš příběh na počátku odehrává.
Naopak Oonesie jako taková se těšila bezvládí. Na stovkách tisících hektarů zelenavých polí a lesů, leželo jen něco přes šestset měst. Ta hlavní byla střediskem obchodu, a během trhů je spravoval Mistr obchodník, který ale pouze dohlížel na poklidný průběh a trestal podvody a prohřešky. Oonesané byli silně věřící lidé – ctili náboženství Matky země, a vykonavačky její vůle – Zemské kněžky. Avšak aktivní uctívání bylo spíše přežitkem. Ve velkých městech se ze Zemských kněžek staly legendy, v menších vesnicích se sice stále ještě objevovaly, ale málokdo věděl, že jsou to ony.
Většinou se snažily být nepozorovány. Nejčlenitější oblastí Oonesie byly Chilesijské hory na západě, krátký, pahorkatý a zalesněný úsek u vesničky Foghold – tzv. Fogholdské vrchy, a na jihovýchodě pohoří Min. Nejdelší řeka byla řeka Flumen a největší zalesněná plocha Piceanský hvozd. Zvláštností byla Lacuská moře, což bylo 5 obrovských jezer na jihu Oonesie. Na Addare se střídaly 4 cykly – Venlijel, Sunmor, Penthas a Denamor, které jsou adekvátní pozemským 4. ročním obdobím. Jeden Čtyřcyklus je tedy jeden pozemský rok.
Mytologie
Podle dávných pověstí žili na Addare nádherní bezejmenní tvorové, kteým se obecně říkalo jen Stvořitelé, a kteří obývali planetu před mnoha tisícovkami miliónů čtyřcyklů. Tyto bytosti neměly fyzické tělo, existovaly jen jako energie obklopující planetu. Přesto měly moc tvořit, a protože jim Addare přišla ponurá a smutná, zhmotnily jeden kontinent, na kterém pak vyrostly rostliny a objevila se zvířata, která mohly pozorovat a zkoumat. Mezi Stvořiteli byli ale také takoví, co nesouhlasili s momentální podobou pevniny. Přišla jim málo zábavná. Nebyli zde dravci, ostré skály ani hluboké vody – prostě žádná nebezpečenství, která by potěšila jejich zvrácenou touhu.
Po vleklé hádce mezi Stvořiteli se proto kontinenty rozdělily na Arcalii a Oonesii. Oonesie dále pod rukama Stvořitelů vzkvétala, zatímco na Arcalii si ostatní dělali, co se jim zlíbilo. Mezi Oonéskými Stvořiteli byl však jeden, jemuž se stále příčila představa, že je Arcalie konstatně týrána a ničena. Proto vytvořil první Zemské kněžky – ženy, co měly schopnost uzdravovat a mírnit následky zkázy vrtošivých mocných. Když na to Arcalianští Stvořitelé přišli, urazili se, a Addare opustili. Oonéští Stvořitelé setrvali na planetě ještě pár tisíc čtyřcyklů, a pak také odešli, aby nalezli své ztracené bratry. Od té doby se kontinenty vyvíjely vlastním životem.
Průvodce postavami
Jak už bylo řečeno v lednovém článku, v březnu vás provedeme hlavními postavami audioknihy Zánik, a také nabídneme první, přibližně 13 minutový díl. V průvodci postavami vždy uvidíte, jak v našich hlavách postavy vznikaly, jaké jsme jim daly do vínku vlastnosti, a jaký život mají doposud za sebou. Osobně považuji tzv. character building za podstatnou část tvorby jakékoholi autora. Pokud totiž vytváříte něčí příběh, nejde jen o notoricky známý úvod – zápletka – konec. Je v tom mnohem víc. Je třeba abyste své postavy znali tak dobře, že při samotném psaní přímé řeči, začnou promlouvat skrze vás, a ne vy za ně.
Je to magický pocit. Ti, kdo píší, ho velice dobře znají, tím jsem si jistá. A k tomu, aby autor své postavy poznal asi tak, jako zná svého spolužáka, se kterým seděl na střední škole v lavici, slouží právě character building. Udává to pozadí, které utváří osobnost postavy a zastřešuje komplexnost charakteru, jenž ospravedlňuje jednotlivé aspekty následných vzorců chování.