logo

NEZAPOMENUTELNÉ HERNÍ SOUNDTRACKY: GRIM FANDANGO

Vždycky si říkám, že se tentokrát budu věnovat této hudebně herní novinařině trochu seriózněji. Nyní to vypadá, že jsem si zase lhal. Jen aby bylo jasno, na čem jsme. Kdo chce seriózní, inteligentně napsanou recenzi plnou odborných termínů z branže hudební a rozebírající každý song do těch nejmenších podrobností, má prostě smůlu. Chytřejší z vás už podle úvodního obrázku určitě poznali, o jaké hře se dnes budeme bavit. Pomalejší z vás to vyčetli z nadpisu a pro ty, kteří jsou úplně mimo, to tady napíšu znova. Grim Fandango. To znamená skok na naší pomyslné časové ose do roku 1998.

Starý dobrý vosmadevadesátý, rok 3D řežbám zaslíbený. Vychází kultovní Half Life, graficky dokonalý Unreal a neprávem opomenutý, ve stínu svých slavnějších bratříčků schovaný, ale v případě příchodu v jinou dobu lidské nadvlády nad touto krásnou, modrou, globálního oteplování (ne)prostou zemi do nebes možná vyzdvihovaný Sin. A také vychází Grim Fandango. Ale tato hra má k řežbě daleko – jde totiž o adventuru. Ovšem nejde o klasickou „point and click“ smažbu, nýbrž v tomto případě máme co dělat s 3D adventurou. Posun do 3D prostoru (předrendrované pozadí a na popředí se pohybující v reálném čase renderované 3D postavy podobně, jako to používal například Resident Evil, takže ne tak úplně 3D jako minule popisovaný Kvejk) určitě způsobil mnoha hráčům (včetně mně) menší potíže, protože ovládání bylo mírně kostrbaté, určitě by to šlo lépe s gamepadem. Jenže gamepad u PC se tehdy, na rozdíl od dnešní doby, moc nenosil.

Ale zpátky ke hře. Jako hráč se ujmete role Manyho Calavery, který je už nějakou dobu mrtvý. Vlastně z něj zbyla jen kostra. A protože Many nebyl za života zrovna andílek, musí za své hříchy trpět. Svůj trest si musí odsloužit v podobě cestovního agenta v říši mrtvých. Cesta do vysněného ráje někde za devátým podsvětím je dlouhá a čerstvě se objevivší dušičky v zemi mrtvých jsou obslouženi jedním z cestovních agentů. Ti prozíravější, kteří celý život sekali dobrotu, jsou posazeni na expresní linku rovnou do ráje, ovšem černé duše nenapravitelných hříšníků dostanou jen cestovní hůl a požehnání ke strastiplné cestě trvající dlouhé čtyři roky. Jednou z obdarovaných cestovní holí a vyslaných na tuto nezáviděníhodnou pouť je i sličná Mercedes Colomar. Jenže Mercedes nebyla hříšnice, ale spíše rozená světice. Je tedy nad slunce jasné, že se někde stala chyba a Many musí vypátrat, kdo v říši mrtvých kšeftuje s lístky na express do ráje. Při svém pátrání nakonec putuje celé čtyři roky Mercedes v patách, jen aby odčinil tuto křivdu, které se na ní kdosi dopustil. Více už z příběhu nebudu prozrazovat, jen povím, že jde asi o nejlepší adventuru, co jsem kdy hrál.
Zatím to zní celkem pochmurně, že? Říše mrtvých, hříšníci na strastiplné cestě, hlavní hrdina už nějakou dobu pod drnem atd., ovšem nenechte se mýlit – hra je plná humoru, vždyť za ní stojí designér Tim Shaffer. Navíc jedná se o humor inteligentní. Žádné srandičky s prdícími pytlíky a soutěže ve vykrkání vlastního jména zde nehledejte. Taky soundtrack není žádná divočina. Většinou jde o pomalejší skladby mísící styly jako jazz a swing, které by se určitě hodila k nějakému noir filmu. Ona vlastně ta hra má velmi noir atmosféru, i když někdy dost hýří barvami. A tyto pomalejší skladby jsou občas protkány svižnějšími kousky, které dají připomenout, že i v říši mrtvých může být veselo.
Jako ukázku zde nahazuji odkaz na první song ze soundtracku. Zcela pochopitelně, vzhledem k jeho svižnému tempu a veselé náladě, můj nejoblíbenější. Hlavně kvůli němu je zde tento soundtrack zařazen. Ne že by ostatní byly špatné, ale tento vyloženě vyčnívá, optimistických fláků není totiž v této době plné nenávisti, bulvárních plátků, chamtivosti a nedostatku porozumění v lidské společnosti, nikdy dost. Je škoda, že hra dle mého trochu zapadla. Například Broken Swordů, Monkey Islandů a dalších SCUMMem poháněných pařeb má dnes v době remaků či znovu-vydání na iPhony a různé jiné obskurní neherní platformy (pche! pozn. Kirby) každý plnou hubu, ale na Grim Fandango si dnes už jen opravdu málo kdo vzpomene. Takže vězte, že se jedná o výborný soundtrack a ještě lepší hru. Proto nebudu zdržovat, běžte, hru si sežeňte, je mi úplně jedno jak, a pařte.
POZN. REDAKCE: Na letošní herní výstavě E3 byl oznámen HD remake této skvělé hry. Datum vydání je předběžně stanoveno na rok 2015 pro PS4 a PS Vita.
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Zdeněk Hellebrand

Autor. Videoherní znalec a historik, fanoušek všemožných obskurních hudebních stylů a soundtracků. Věčný kutil. Když si něco nemůže dovolit, tak si to vyrobí. Sběratel starých herních konzolí, gramofónů a šicích strojů.


KOMENTÁŘE