logo

TŘI NÁVRATY DO BUDOUCNOSTI

Pamatuji si, že kdysi dávno ještě před kinem bývaly takové ty malované plakáty – billboardy, na kterých byly nakreslené upoutávky na aktuální představení, které se zrovna v tu dobu hrálo. Pamatuji si onen plakát, který signalizoval, že v kině se hraje Návrat do budoucnosti a jenž mě absolutně uhranul. Ano, byl to onen klasický plakát k prvnímu dílu této úspěšné trilogie režiséra Roberta Zemeckise. Marty McFly na něm stál, koukal na hodinky a kolem svištělo auto coby stroj času. Byl jsem absolutně uhranut a věděl jsem, že tenhle biják musím vidět. A nebyl jsem zklamaný! Ani po shlédnutí dalších dvou dílů mě to neopustilo. Skoro vše do sebe zapadalo a já se nechal unášet fantazií tvůrců, které neznala hranic v prostoru ani v čase.

Návrat do budoucnosti neboli Back to the Future natočil a spolupodílel se na scénáři Robert Zemeckis v roce 1985 a film se stal absolutním kasovním trhákem. A nutno dodat, že zcela po právu. Tenkrát se ještě přikládala váha tomu, že film, kromě toho, aby okouzlil efekty, musí mít i scénář, který má hlavu a patu. V roce natočení se film stal nejvýdělečnějším americkým filmem daného roku vůbec. Není se tedy co divit, že následovaly v letech 1989 až 1990 další pokračování. Na rozdíl od mnoha jiných se dá říct, že ani další díly neztratily nic ze svého původního náboje a ze série se nestal vývar z ponožek znuděného produkčního, který chce vyždímat ze zaběhlé marketingové značky vše co jde, i když divákům tím připraví zklamání a zničí tak dobré jméno celé série. V tomto případě se to naštěstí nestalo.

Sedmnáctiletý Marty McFly se v roce 1985 přátelí s potrhlým a pološíleným vědcem dr. Emettem Brownem. Doktor vynalezl stroj času, jenž zabudoval do auta značky DeLorean. Při zkušebním testu stroje času na parkovišti u supermarketu se zjeví libyjští teroristé, kterým doktor v zájmu vědy ukradnul plutonium, nutné pro pohon auta na cesty časem. Následuje pořádná přestřelka a doktor klesá k zemi pod přívalem kulek. Vyděšený Marty sedá do DeLoreanu a ujíždí. Samozřejmě je jasné, že omylem spustí stroj času, a tak se ručníkovým vypaří pěkně daleko. Konkrétně do roku 1955, do doby, kdy se zrovna seznamují jeho rodiče. Problém je v tom, že jeho matka se místo do jeho ustrašeného otce zamiluje do svého syna z budoucnosti. Tím je rozjeta eskapáda neuvěřitelných dobrodružství a situačních gagů, které si tvůrci vychutnali jako kanibal porci stehenního. Samozřejmě v minulosti Marty vyhledá doktora, aby mu pomohl vrátit se zpět. Díky všemu, co se stane, se změní i rok 1985 a všechny postavy, které Martyho obklopují. Není se co divit, že první díl trpěl nesmírnou diváckou popularitou, protože časovými paradoxy se to tady jen hemží a spokojený divák se dobře baví, aniž by musel přemýšlet nad něčím, co by jej vytrhlo z kontextu a nedávalo mu přílišný smysl.

Úspěšná sci-fi komedie se dočkala svého pokračování v roce 1989. Vše začíná tím, že Marty si chce se svou přítelkyní Jennifer vyrazit na romantický výlet k jezeru. V tem moment se však zjeví excentrický dr. Brown a přesvědčí je, že oba musí s ním do roku 2015, kde se děje něco zlého. Obě hrdličky přijímají a vydávají se do budoucnosti, kde zjistí, že je potřeba zachránit jejich ratolest, kterého nabádá banda parchantů ke krádeži. Mise je úspěšná, až na ten malý detail, že starý známý hajzlík Biff Tannen se zmocní časem cestujícího DoLoreanu, ve kterém se mu podaří dostat do roku 1955. Tam svému mladšímu já předá almanach se sportovními výsledky do konce roku 2000. Po předávce stoj času vrátí na původní místo bez toho, aby si tohoto malého výletu doktor nebo Marty všimli. Tím je samozřejmě opět nabourán časový paradox a Marty se při návratu do starého dobrého roku 1985 nestačí divit, co všechno se změnilo. Nastává boj o to uvést věci do původního stavu… Vše se nakonec povede, ale při pokusu o návrat se do vznášejícího se DoLoreanu udeří blesk a auto i s dr. Emettem Brownem kamsi zmizí. Situace z prvního dílu se opakuje a Martyru je v ten moment poštovním doručovatelem předán dopis, jenž je u společnosti uchován již sedmdesát let! Ano, blesk přenesl doktora na divoký západ a Martyru musí z této šlamastiky opět pomoci doktorovo já z roku 1955.

Návrat do budoucnosti III se natáčel společně s druhým dílem a premiéru na stříbrných plátnech měl o rok později. Jak již bylo řečeno, naši hrdinové se tentokráte ocitnou na divokém západě, kde se mezitím dr. Brown stal kovářem a Martymu přenechal stroj času sedmdesát let ukrytý v jeskyni. Marty ale také najde doktorův náhrobek a zjistí, že byl předkem Biffa Tannena pro osmdesát dolarů. Chtělo by se až říci pro hrst dolarů, protože Marty na divokém západě používá jméno Clint Eastwood. Hned jak do této divoké doby dorazí, je mu indiánským kmenem prostřelena nádrž a auto se stane opět nepojízdným. Absurdita různých situací a časových paradoxů v třetím díle dostupuje vrcholu a vše je provázáno jako klubko zmítajících se hadů. Dostaneme se na železnici, do situací, kdy se doktor zamiluje, opije a jeho osud převezme Marty. Nakonec ale vše dopadne poněkud jinak a cyklus se tím uzavírá.

Návrat do budoucnosti je vynikající série, u které se budete rozhodně bavit a pokud si ji dáte na způsob filmového maratónu, tak budete ještě dlouho přemýšlet, v jakém čase se vlastně nacházíte a jestli ve vedlejším pokoji na vás nečíhá vaše já z jiné doby. Krom zmíněného Roberta Zemeckise se na scénáři podílel i Robert Gale, na kterého by byla chyba zapomenout! Třeba už z toho důvodu, že má na svědomí další výbornou taškařici Interstate 60. Pokud se někdy rozhodnete cestovat časem, tak bez téhle autorské dvojice to nedělejte, protože by to mohla být nuda. Takto máte zaručeno, že je o zábavu postaráno měrou vrchovatou!

(Visited 37 times, 1 visits today)
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Roman Bílek

Autor. Komiksový scénárista a publicista, spoluvydavatel komiksového fanzinu BubbleGun, recenzent komiksů, občasný pisatel povídek a hudební kritik. Velký boudí otec zakladatel a spoluautor série Sněhulení.


KOMENTÁŘE