KORUNA TŘÍ: PROKLETÝ KRÁL

koruna tří recenze

Tisíciletá válka sužuje Toronii, říši tří království, jako zhoubná rakovina, jež metastázuje. Lidem se nevede valně, a tak spatřují jedinou nadějí na mír ve starobylém proroctví prvního čaroděje Toronie, Gryndora – „V Toronii, zemi tří, bouře dlouho zuřila, moc svým zpěvem čarovným slabochy zotročila. Ctnostné krve teklo příliš v té době podlé, až tři hvězdy zazáří, království se zachrání. Pod novým světlem nebeským tři dědicové vystoupí, povládnou silám neznámým, prokletého krále zabijí. Tři koruny na trůn usednou a mír do země přinesou.“ Milénium zmaru a sváru má vystřídat klid a vytoužená prosperita. Paradoxně bude odvěký, všelidský sen vykoupen největší válečnou vřavou historie. Despota musí být svržen.

Na trůně Toronie sedí král Brutan a královna Magritt. Velmož Brutan je přímo ztělesněním svého jména. Brutální, neomezený vládce, který drtí říši nelítostnou pěstí. Tyran a šílenec, jenž je přesvědčený, že všichni usilují o jeho stolec. Důvodem jeho paranoie bude pravděpodobně i to, že se sám zmocnil trůnu násilím. Krom pravidelných válečných výbojů a potlačování všudypřítomné revolty bedlivě střeží svou ženu, konkubíny a případné levobočky. Vlastního syna, právoplatného dědice království, prince Nynuse drží pod zámkem od jeho šesti let. Je tomu již deset roků co Nynus neopustil zdi obávané Nebeské krypty a nespatřil sluneční jas, aniž by ho otec navštívil. Další uvězněnou, je s králem těhotná, magií obdařená Kalja. Bude to právě ona, kdo porodí trojčata v den, kdy na obloze zaplanou tři nové hvězdy. Nebeská znamení nelžou a dávné proroctví je naplněno.

Chlapečky Tarlana, Agalfuse a holčičku Elodii se podaří z krvavých spárů Brutana vyrvat v poslední chvíli pomocí lsti. Čaroděj Melchior přesvědčí krále pomocí kouzel, že se robátka narodila mrtvá a věštba selhala. Není jiné cesty, než právě narozené děti oddělit od matky a od sebe navzájem. Trojčata budou vyrůstat samostatně daleko od hradu Tor a pokud osud dá, tak je Boží prozřetelnost opět svede dohromady. O třináct let později se trojčata shledávají a následují cestu jim předurčenou – společně se ujmout trůnu a přinést říši kýžený mír. Číslo třináct je povšechně považováno za nešťastné. Platí to násobeno třemi? Mimochodem, ve věku třinácti let se z dětí stávají náctiletý, což je původní, ryze český výraz pro přejaté, odporné označení teenager.

Kniha Koruna tří: Prokletý král je první díl fantasy trilogie Koruna tří, spisovatele tvořícího pod  pseudonymem J. D. Rinehart žijícího v Nottinghamshire v Anglii. Autor je nadšený turista a zapálený obdivovatel hradů. Nikoliv žhář. Na dlouhé tůry vyráží se svou dogou Sirem Galahadem a poté, co se ujal osiřelého mláděte sokola se stal i vášnivým sokolníkem. Rinehartova láska ke starobylým místům a živým tvorům je přímo zřetelná v jeho literární práci. Díky tomu je četba velice barvitá a psaný projev se vám otevřeně rozpohybuje před zraky podobně, jako myšlenkový film, či krásný sen. Slabost k opeřeným sokolům lze vystopovat v postavě Tarlana, jenž rozmlouvá se zvířaty a prohání se oblohou na křídlech bájných thorrodů. Chvílemi jsem se přistihl, že si zvesela představuji, jak letím v mracích a vlasy mi čechrá nespoutaný svobodný vítr. J. D. Rinehartem popisovaná místa mají genius loci a zvláštní specifickou atmosféru. Sláva, nazdar výletu!

Poutavá obálka s použitím ilustrace Filipa Štorcha uvádí, že se jedná o „Strhující fantasy o síle osudu a touze po moci. Hra o trůny pro mladší čtenáře.“ Osobně mívám zhusta výhrady vůči obdobným prohlášením oddělení public relations (PR) nakladatelství, jež svou propagandou mate případného kupce. Vlastně jsem si před začátkem čtení myslel, že je i v tomto duchu „povařím a uvařím.“ Opak je však pravdou a ono porovnání je rovnou na místě. Dokonce se pod toto tvrzení podepíši, i když bych ho v současné fázi děje pozměnil na Boj o trůny. Přece jenom Hra o trůny nabízí podstatně více politiky, intrik, úkladů, piklí, sexu a nečestného jednání. Apropo, Štorchova obálka se mi zamlouvá mnohem více, než ta původní.

Vzhledem k tomu, že je kniha určena mladým čtenářům (10+), nejsou mezilidské vztahy a dějové linky nikterak složité, jako například u staršího bratra (HoT). Přesto spisovatel nabízí poměrně košatý příběh, jež klade zvláštní důraz na atmosférické dobrodružství a nenechá čtenáře na chvilku vydechnout. Kniha je prosta milostných, či snad! sexuálních scén. Explicitní brutální násilí, které k válce Bohužel patří je omezeno na nezbytnou, z mého pohledu přípustnou, míru. Nebudu text  srovnávat s pokleslou morální žumpou, jíž může mladistvý čtenář vidět dennodenně na televizní obrazovce, a je toho opravdu dost. Prokletý král není o nic více drsný, než klasické lidové pohádky, nebo Karel Jaromír Erben, jenž je někdy i hororem.  Já sám jen zopakuji své osobní přesvědčení, že smrt patří neodlučně k životu a nikdo to zde nepřežijeme. Vylučované téma lidského skonu z našeho zorného pole ponechávám ovšem na rodičích. Koupě knihy je jejich osobním rozhodnutím a pokud jde o můj názor, ztotožňuji se s  doporučením čtenářského věku nakladatelství HOST. Směle do toho, nebojte se zániku a ničeho.

První část trilogie Koruna tří je úžasná, malebná, žánrově čistá fantasy. Jakkoli jsem věkově vzdálen cílové skupině, nutno přiznati, že jsem si četbu nebývale užíval a vypustil dítě v sobě potlačované. Knihu doporučuji všem čtenářům od 10+, až po prastaré oči čaroděje, jako jsem já, a starší odvěké bytosti. Ať jste děti, či kmeti dávného data vydání, neobávejte se nasednout a letět na křídlech fantazie do světa Toronie, říše tří království. Jsoucno si to tak přeje, vše je předurčeno a věštba si to žádá. Následujte svůj osud.

Koruna tří: Prokletý král vyšla v nakladatelství HOST v roce 2015. Překlad provedla Romana Bičíková.

(Visited 332 times, 1 visits today)

Redaktor. Knihomol a komiksový nadšenec. Svého času i aktivní kreslíř, dnes na autorské dovolené. Fascinuje ho vesmír, astronomie a starobylé civilizace. Při cestách za megalitickou minulostí naplno propadá potápění a z toho plyne záliba v podvodní fotografii. Má názory, které se často rozchází s hlavním proudem, rád přemýšlí o podstatě a jde k jádru věci.