logo

AKTIVNÍ KOVY

Jest tomu již deset let, co komiksové nakladatelství CREW vyvrhlo na pulty knihkupectví svůj první nekomiksový titul s lakonickým názvem Zabíjení. Tehdy ještě málo známý scénárista Štěpán Kopřiva rozvířil zahnilá střeva české produkce za pomoci cynického masového vraha Johna Kellera, který měl oblibu v Alfrédu Hitchcockovi, masových srdíčkách a dominu. Směs brutality, cynismu a černého humoru si mezi hladovým čtenářstvem okamžitě našla své fanoušku a ze Štěpána Kopřivy se stal miláček vyšinutých davů. Nebo aspoň jednoho davu. Tak jako tak, člen literárního sdružení Rigor Mortis, kam patří například Jiří Pavlovský, se zapsal, nebo spíše zaryl, do fanouškovských srdcí s razancí motorové pily.

Desetiletí uběhlo jako voda a portfolio páně Kopřivy se rozrostlo o další dvě knihy – Asfalt (CREW 2009, 2012), který byl letos nakladatelstvím Wolker & Volf převeden do podoby audioknihy a Holomráz (CREW 2010, 2013), komiksové album Nitro těžkne glycerinem (CREW 2006) s malbou Jiřího Gruse, jenž se postaral i o obálku k Zabíjení, několika povídek, scénářů a dalších a dalších věcí. Nu a letos zasáhl pulty knihkupectví s dalším „Kellerovským“ hrdinou, který pro nějaké to střívko nejde daleko.

Kniha Aktivní Kovy (nečekaně CREW 2014) se skládá ze dvou částí, internetového románu na pokračování Aktivní olovo a premiérového druhého dílu Aktivní rtuť. Takže…

Část I. – Aktivní olovo

Příběh masomlejnku jménem DeKlerk vznikl velmi jednoduše. Na podzim roku 2009 jistý Jarda Sauer z firmy Limedia oslovil Štěpána Kopřivu s dotazem, jestli by nechtěl pro webovou stránku www.prochlapa.cz napsat akční román na pokračování. Slovo dalo slovo, dohromady to vydalo na celou větu, takže nebylo co řešit. A světlo světa spatřil DeKlerk. Vojenský specialista na špinavou práci, vybaven různými bio, techno a bůhvícoještě implantáty, se sociálním cítěním rok mrtvého osla a slovníkem příručky. Ten je nám představen rovnou v akci, když holýma rukama porcuje na kusy dvěstě planetosquatterů, jelikož žije posledních dvacet vteřin v domění, že se na něj řítí atomová puma. Bohužel, z atomovky se vyklube televizní kamera, což je ještě horší. Pro DeKlerka to znamená jediné, degradace na vojína, konec v armádě a nutnost najít si práci v civilním sektoru. Jenže, kdo by zaměstnal mediálně proslulého terminátora s tesaurusem namísto řečového centra? Inu nikdo jiný než zmrzlinářský koncern Mru-mru.

A tak náš hrdina vymění jednu uniformu za druhou a vydá se do ulic prodávat lahodné mražené produkty. A celkem mu to i jde, alespoň do doby, než jeho dodávka skončí zapíchnutá v hotelové budově a sám DeKlerk čelí útoku mimozemských nájemných asasínů. Tím se rozjíždí krvavý, brutální a mediálně propagovaný kolotoč akce, akce a zase akce, která je přizdobena trochou akce. DeKlerk se snaží zjistit, kdo proč a na čí příkaz se pokouší změnit jeho status z ´živý´ na ´mrtvý jako kalhoty do zvonu´. A nejen že při tom čelí útokům médií, útokům nezničitelných mimozemšťaů, útokům jeptišek (dobře, ty zase tak moc neútočily), ale i svému bývalému zaměstnavateli, který navzdory tomu, že neví proč a jak, žije v domnění, že jde ze strany jeho bývalého zaměstnance o propracovanou snahu zdiskreditovat a zlikvidovat armádu.

První polovina knihy je téměř neupravovaným přetiskem internetové produkce, jejíž tvorba je do detailu popsána v předmluvě od samotného autora. Je akční, brutální, černohumorná a je téměř dokonalá.

Část II. – Aktivní rtuť

Z DeKlerka je hrdina. Získal dokonce i nějaké to sociální cítění, což mělo za následek to, že si pořídil rodinu. Konkrétně dceru. Přes veškeré jeho snahy žít normální život je pro něj pořád jednodušší postavit se dvěma superkyborgům než konzultovat se svou dcerou její milostný život. A tak se občas pro uklidnění uchýlí k takovým kratochvílím jako je nedokončená strangulace vysokoškolského profesora či vrh rektální krví. Prostě, snaží se žít poklidný život otce rodiny. Tedy až do té doby, než je přítel jeho dcery unesen a DeKlerk se vydá jej zabít (protože nikdo není pro jeho dcerku dost dobrý). Díky tomu může rozšířit své portfolium kratochvílí o útok na mateřskou školku, strojvůdcovství, uměleckou performanci či studium anatomie.

Aktivní rtuť teče poněkud pomalejším tempem než její mladší bratříček, což není vůbec na škodu. Maestro Kopřiva má tak víc času na hraní se slovíčky a jazykem (nejen tím vytrženým). Bohužel to chvilkami trošičku přežene a občas tvoří jazykové perly, které svět ještě neviděl. Naštěstí se mu daří držet v rámci srozumitelnosti a od poloviny rtuti je to opět stará dobrá akční jízda, kde není čas na takové drobnosti jako je soucítění s okolím. A závěrečná tečka je opravdu povedená. Aktivní rtuť tak svému bratříčkovi nezůstává nic dlužna co do brutality a humoru, a přesto je trošku jiná. Tam, kde v Olovu následovala akce za akcí, je v Rtuti i nějaká ta slovní přestřelka (opravdu jen slovní) a dokonce dojde na odkazy i na starší Kopřivovu práci. Závěrečným bonusem je ukázka z připravovaného detektivního románu Rychlopalba, který by nám nakladatelství CREW mělo přinést v únoru 2015.

Na závěr si dovolím jedno prosté „Díky, Štěpáne, a jen tak dál“. Tohle je opravdu Hustokrutopřísná věc, která tady dlouho nebyla! Minimálně deset let.

  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Michal Henzl

Autor. Vesmírný povaleč, těhotný smradlavý lenochod, ostuda lidstva, odporný a páchnoucí, slizký a hnusný zelený lidský výkal. Nejradši by se celý život ládoval dobrůtkami všeho druhu, barev a chutí, četl komiksy a koukal na filmy. Ale stejně ho máme rádi. Boudí komiksový specialista.


KOMENTÁŘE