logo

TULÁK JE SYNONYMUM NUDY

Nemluvný muž kráčí hrubou krajinou. Stará se sám o sebe a nevšímá si okolí. V životě toho viděl příliš mnoho a pro své sobecké chování má důvod. Jak už to tak bývá, většinou se někde zastaví a sám proti všem se zaplete do lokálních záležitostí. Jeho charisma a pevný charakter motivuje slabší a utiskované jedince, kteří vědí, že nastal jejich čas a následují ho. Tajemný chlap přišel v příhodnou dobu na správné místo a vrátil zlomeným lidem odvahu a naději v lepší existenci. Příklady, jak známo, táhnou.

Nejsem odborníkem na reinkarnace osamělého hrdiny a jeho anabáze. Nevím, kdy a kde se narodil, a který z nich byl první. Nesporným faktem je, že se jedná o mýtus, jež takřka zlidověl. Ztracený muž prošel napříč všemi žánry, ať už jde o western, detektivku, sci – fi, fantasy, pohádku, či historický román. Pokud jde o mne, tak mám rád westernové postavy režiséra Sergio Leone, jenž ztvárnil americký herec Clint Eastwood. Na literárním poli je pro mě nepřekonatelnou postavou Pistolník ze ságy Temná věž od Stephena Kinga. Je nabíledni, že mám laťku pro osamělé poutníky  nastavenou poměrně vysoko a málokterý tvůrce ji přeskočí, přičemž podlézání nemám rád. Mimochodem, věštba často předchází příchodu onoho vyvoleného a v nové knize Tulák, jež je debutem spisovatele Petera Newmana, tomu není jinak.

Začněme pěkně popořádku. První bylo proroctví, které předpovídalo, že se Trhlina jednoho dne rozestoupí a vyvrhne na zem pohromu a zmar. Zkrátka a dobře, stalo se. Andělští rytíři, kteří ve jménu Císařství Okřídleného oka střežili po více než tisíc let puklinu v zemi nazývanou Trhlina, se nechali ukolébat a podcenili smrtelné nebezpečí. Lidstvo a dokonce Sedma nestárnoucích a nechybujících strážců císařství polevila a jejich tisíciletá služba skončila krveprolitím. Démonické podstaty vtrhly z hlubin pekla, či snad jiné dimenze, do lidského světa a pozvolna si ho podmaňují. Obsazují lidské tělesné schránky a vytvářejí nakažené nekrotické bytosti bez vlastní vůle. Tímto podivným světem putuje němý Tulák, jenž ochraňuje dítě a nese vzácný meč. Časem jej následuje drzá koza a rozporuplný Ranař. Prapodivnější skupinku byste těžko pohledali, ačkoliv Temná věž…  Dvě části rozpadlého slunce zapadají a vycházejí, země se točí a koza mečí.

Sci – fi kniha Tulák se odvíjí ve dvou dějových liniích. Jedna část popisuje aktuální cestu Tuláka a jeho družiny s prostřihy do zákulisí bytí démonů. Druhá linie je retrospektivní a vrací se do doby před osmi lety, přičemž se intervaly návratů v čase zkracují a v závěru splývají nutně oba směry vyprávění v jeden. Kruh ze uzavře.

Anglický spisovatel Peter Newman oprášil postavu věčného poutníka, který kam vkročí, tam spáchá dobro a ono proroctví je takovým milým prvkem, jímž se většinou nic nezkazí. Proroctví je dobré za všech okolností, nikdo o něm nepochybuje a je bráno za dogma. Newmanův Tulák je na rozdíl od všech předchozích málomluvných hrdinů skutečně nemluvný a ani necekne. Příběh není rovněž vyprávěn ani v první osobě. Čtenář tudíž nezná pohnutky a myšlenky hlavní postavy. Celkem těžko lze odhadnout jeho motivaci, záměry a chybí i jakási pověstná hláška, jež provází každého drsného samotáře. Jediným tiskovým mluvčím Tuláka je rozkolísaný Ranař, jenž vede s Tulákem monology a ten mu odpovídá pouze povzdechnutím, mrknutím oka, pozvednutím obočí, kýváním hlavy, či jiným neverbálním posunkem. Newman chtěl pravděpodobně vytvořit naprosto originální figuru, ale docílil pravého opaku. Tulák je absolutně nezajímavý a plochý hrdina, bez špetky charismatu a jediného argumentu k jeho následování. Nakonec jsem si uvědomil, že podružný Ranař je mnohem interesantnější postavou a koza mne občas rozesmála. Koza je nezávislá osobnost a má neotřelé názory. Meéé, meéé!

O poznání zajímavější je smyšlený svět, kde se příběh odehrává. Troufám si tvrdit, že se autor neměl vydat na dráhu dramatika, ale měl se raději věnovat kulisám, což mi připomíná jednu tuzemskou postavičku, ale vraťme se zpět k tématu. Na jedné straně sledujeme totální kolaps a úpadek společnosti, popření lidství a propad morálních hodnot, až někam k hranici barbarství  temného středověku. Na straně druhé existují určité mocenské gildy, jež drží v rukou technologie, o kterých se lidem 21. století pouze zdá. Zlí duchové přicházející z Trhliny jsou nehmotnía ve světě lidí se zabydlují v člověčím těle a proměňují se v bizarní odpudivé nekromanty. Podobnou odměnu slibují i Jidášům a věrným následníkům, zrádcům. Zajímavostí je, že démoni nejsou jednotní ve svém postupu a vedou válku i mezi sebou. Co z vyprávění není zcela jasné, je zda se děj odehrává v budoucnosti naší Země, nebo v jakési dystopické alternativě. Je zjevné, že Trhlina může představovat jinotaj pekla, ale například popisovaný rozpad slunce na dvě části při zachování pozemského života a platnosti fyzikálních zákonů je nepravděpodobný.

Knihou Tulák jsem se prokousal poměrně snadno a rychle, což se dá přičíst na vrub krátkým kapitolám a ještě kratším větám. Neznamená to ovšem, že jsem text hltal. Lze tak vystihnout obsah, který je příliš zkratkovitý, nepromyšlený, ukvapený, naivní a občas těžko uchopitelný. Ústřední figura Tulák by se klidně mohl stát synonymem pro suchopárnost. U epických scén, kde mi jiní autoři přivodili husí kůži (např. Stín krkavce – Anthony Ryan), jsem v případě Tuláka zíval nudou. Zhuštěný konspekt evokuje nekrotickou kouli přímo ze stránek knihy, jež horko těžko drží pohromadě a občas upadne kousek masa od kosti, za děsivého zvuku čvachtnutí. Nosná páteř příběhu se místy bortí pod váhou nelogičností. Nejlepší na knize je poutavá obálka a anotace. Tleskám PR oddělení. Vzhledem k tomu, že již delší dobu razím názor, že u trilogií nestojí prostřední část za nic (95% případů), tak se skutečně obávám dalšího pokračování, ale nepředbíhejme. Jestliže mám porovnat knihu Tulák s jeho těžce drsnou konkurencí, tak neměl raději vylézat z autorovi duševní Trhliny. Proroctví se naplnilo, na svět přišla pohroma.

Knihu Tulák vydalo nakladatelství HOST v roce 2016. Překlad provedl Jakub Kalina. V roce 2016 vyšel v originále druhý díl The Malice (Zlo), závěrečný díl trilogie s názvem The Seven (Sedma) je plánován na rok 2017.

  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

František Mejstřík

Redaktor. Knihomol a komiksový nadšenec. Svého času i aktivní kreslíř, dnes na autorské dovolené. Fascinuje ho vesmír, astronomie a starobylé civilizace. Při cestách za megalitickou minulostí naplno propadá potápění a z toho plyne záliba v podvodní fotografii. Má názory, které se často rozchází s hlavním proudem, rád přemýšlí o podstatě a jde k jádru věci.


KOMENTÁŘE