logo

SCENE OF THE CRIME ANEB ED BRUBAKER BEFORE CRIMINAL

Soukromý detektiv Jack Herriman už v životě viděl dost mrtvol, přesto se pořád najdou případy jako byl ten poslední, přes které se nedostává snadno: toho jedenáctiletého kluka, co utekl z domova sice našel, jenomže heroinu v něm bylo už prostě moc. A tak Jack bloumá o půl páté ráno deštivými ulicemi a přemýšlí o smrti, když před ním zastaví auto Paula Raymondse,  bývalého parťáka Jackova tragicky zesnulého otce – policajti holt v noirových kriminálkách nemívají důchod jistý. Už to budou tři roky, co se ti dva neviděli a Jackovi by nevadilo, kdyby to tak zůstalo, jenže Paul má pro Jacka práci a Jack moc dobře ví, že nemůže říct ne.

Jack Herriman neměl jednoduchý život – do čtrnácti let přišel o oba rodiče a byl to Paul, kdo ho tahal ze všech jeho průserů a je to taky on, kdo jediný zná Jackovo bolestivé tajemství. Tentokrát potřebuje Paul Jacka a v podstatě jediné, co mu řekne je, že příští den za ním přijde jistá klientka a aby se tentokrát nesnažil být moc velký chytrák.

Měla to být jednoduchá práce: najít pohřešovanou osobu. Maggie Jordanová se už skoro měsíc neozvala, a tak se její sestra Alex rozhodla vyhledat pomoc. Mohla sice zmizení sestry ohlásit oficiálně, ale Paul Raymonds jí doporučil navštívit Jacka, protože soukromí vyšetřovatelé prý mívají v podobných případech lepší výsledky. Navíc Paul zná Jacka už léta… Maggie nikdy nebyla bezproblémové děvče a poslední, co o ní její sestra ví je, že se chystala na seminář, něco na způsob New Age. Jack začne po Maggie pátrat a první dílky skládačky do sebe pomalu zapadávají.

Některé věci je lepší nechat být, jenomže Jack není žádný fušer a přestože mu ještě není ani třicet, jako detektiv má čich na detaily a buldočí náturu, která ho nutí jít dál a hledat, dokud věcem nepřijde na kloub. Tak se na světlo Boží dostávají vzpomínky, které měly raději zůstat zapomenuty a lidé začínají umírat.

Čtyřdílná minisérie Scene of the Crime scénáristy Eda Brubakera a kreslíře Michaela Larka není žádnou novinkou, pod hlavičkou Vertiga (odnož nakladatelství DC a domovská stáj i u nás velmi dobře známých sérií jako jsou Sandman, Hellblazer, Mýty nebo Americký upír) vycházela v roce 1999 s podtitulem „A Little Piece of Goodnight“. Já osobně jsem se k ní ale dostal až loni díky souhrnnému vydání z roku 2012. Původní plány počítaly s měsíční řadou, posléze bylo rozhodnuto, že bude vycházet jako „série minisérií“, ovšem nakonec zůstalo pouze u čtyř dílů uzavřeného příběhu „A Little Piece of Goodnight“, který byl v roce 2000 nominován na cenu Willa Eisnera v kategorii „Best Limited Series“ a Ed Brubaker za něj získal nominaci v kategorii „Best Writer“. Ani jedna nominace však nebyla proměněna – nejlepší limitovanou sérií se stal Whiteout: Melt od dua Greg Rucka a Steve Lieber a nejlepším scénáristou Alan Moore.

Ačkoli můžeme Scene of the Crime zařadit k „raným komiksovým pracem“ Eda Brubakera, nebyl už žádný zelenáč. Najdeme tu proto skvělou atmosféru a uvěřitelné postavy – atributy Brubakerova rukopisu přítomné i v později publikovaných a mnohem slavnějších komiksech (namátkou i v ČR vydané soubory Criminal nebo Captain America). Scénář je kompaktní a nikde vyloženě nedrhne, a to i přes místy delší texty v bublinách. Příběh postupně graduje a má vlastně dvojí zakončení – dozvíme se, jak to ve skutečnosti bylo s Maggie a Alex a i Jack si projde vlastní očistnou katarzí. Snad nevyzradím příliš, když řeknu, že i v této komorní kriminálce má hrdina svou „femme fatale“ – ale opět trochu jinak než bychom čekali. Ed Brubaker je vůbec typem autora, který si pravidla daného žánru vykládá po svém a nekopíruje zaběhlé a očekávatelné šablony.

Kresba Michaela Larka je přesně tím, co Brubakerův scénář potřebuje: precizní, realistická a skvěle vystihuje kulisy příběhu i jeho aktéry. S inkerováním vypomáhal Sean Phillips (spolu s Brubakerem autor série Criminal) a za coloring je zodpovědný James Sinclair, který si vystačil s příjemně lehce potemnělou paletou – barvy nikde nekřičí a vůbec dávají vědět, že se tu neděje nic pěkného.

Je už takovým zvykem, že souborná komiksová vydání jsou opatřena bonusovými materiály a předmluvou někoho známého z branže. Nejinak je tomu i zde. Deluxe edice z roku 2012 obsahuje doslov Eda Brubakera popisující okolnosti vzniku komiksu a ukázky ze scénáře. Je zde přetištěno i několik stran z komiksu v rozpracované podobě: kresba tužkou a následné obtažení tuší (inkerování). Předmluvy se ujal Brian Michael Bendis, od kterého se mimo jiné dozvíme, proč je zrovna tenhle kousek jeho nejoblíbenějším komiksem od Eda Brubakera.

Scene of the Crime je příjemnou žánrovou jednohubkou: na první pohled až nenápadný komiks překvapí hloubkou příběhu a porozuměním pro lidské slabosti, hříchy a strachy. Skoro mě zaskočilo, jak dlouho po přečtení mi ještě rezonoval v hlavě. Ale to už tak s dobrými příběhy prostě bývá, zakousnou se a nepustí.

  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Štěpán Polášek

Autor. Komiksový fanoušek, registrovaný hipster a zasloužilý otec.


KOMENTÁŘE