logo

JAMES GORDON P. I.

Už jednou jsme Elseworld navštívili. Tehdy Batman čelil krvesajným upírům v gotické hororové trilogii z pera Dougha Moenche Batman: Vampire trilogy. A protože Elseworld se tváří jako zajímavé místo k průzkumu, rozhodl jsem se pokračovat. Chvilku jsem váhal mezi westernovým, steampunkovým a noirovým Batmanem a nakonec vyhrál ten poslední jmenovaný. A to ze dvou docela zásadních důvodů, ke kterým se ale dopracuju až za chvilku. Nejdřív se podíváme, jak to vypadá v mafií ovládaném Gothamu… Batman: Gotham Noir.

Jim Gordon má své nejlepší dny za sebou. Od policie jej vykopli, manželka se s ním rozvedla a oproti tomu flaška jej přijala s otevřenou náručí. A co lepšího může bývalý policajt se zbytky morálky dělat, než si otevřít detektivní kancelář. A tak válečný hrdina v poválečném Gothamu roku 1949 sedí v zaplivaným kanclu a popíjí whiskey, když se zjeví ona (pro noirové detektivky) typická femme fatale – Selina Kyle. Majitelka nočního podniku pro nejvyšší městskou smetánku, ilegální herny, kde si připíjejí starosta Gothamu Deheaven a mafiánský boss Zucco a vzájemně si přihřívají polívčičku. Přesně tak Kitty Kat Club je vyhledávané centrum Gothamské zábavy všech druhů. Selina je zároveň i bývalou milenkou Jamese Gordona. Na starého známého se obrátila s prosbou o pomoc, protože do města přijela mladá slečna, která nutně potřebuje ochranu. A jelikož Jim potřebuje prachy na další flašku, tak práci přijme. Dívka – Rachel Hollingsworth – sice vypadá, jako porcelánová panenka, ale mezi Gothamskou vyšší společností působí značný rozruch. Starosta Deheaven, stejně jako boss Zucco se s ní vítají, jako se starou přítelkyní, kdežto polovina smetánky se očividně sráží strachy. A tak, když se Jim druhý den ráno probere vedle Racheliny mrtvoly, je podezřelých víc než dost. Bohužel jsou to všichni pořádí sršni, ale pokud chce Gordon očistit své jméno nezbývá mu nic jiného, než do tohoto sršního hnízda pořádně kopnout a doufat, že to doklepe do konce…

Ano, příběh by klidně mohl fungovat i bez Batmana, ale protože Gotham je „jeho město“ tak se musí dějem aspoň mihnout. Milionářský playboy, bývalý velitel vojenské jednotky Jima Gordona a současný přítel Seliny Kayle se příběhem taky párkrát mihne (stejně jako Harvey Dent, či Jack Napier), ale jen minimálně, což není vůbec na škodu. Být ho tam více, působil by příliš rušivě na úkor příběhu.

Tak a teď k těm zásadním důvodům. Tím prvním je (nečekaně) jméno scénáristy. Ed Brubaker – u nás znám díky třídílnému superhrdinskému omnibusu Captain America, či drsné noirové sérii pojmenované lakonicky Criminal. Obě série vydal BBArt v pevné vazbě, Criminal (jehož druhý díl vyšel letos) dokonce v rozšířené deluxe edici. Americký rodák (17.11. 1966) už od počátků, kdy pracoval pro Dark Horse Comics, projevoval svou zálibu v temných, noirových příbězích. Ty psal od roku 1991 do série Dark Horse Presents. Mezi těmito příspěvky byla i třídílná minisérie „An Accidental Death“ (Dark Horse Present #65 – 67), na které spolupracoval s kreslířem Ericem Shanowerem, jenž v roce 1993 získal dvě nominace na Eisnerovu cenu. Postupně si Brubaker prolézal přes větší či menší nakladatelství, jako Alternative Comics, kde stvořil třeba „All the Seams“ vyprávějící příběh romantického trojúhelníku skrze tři kapitoly, jenž nabízejí rozdílný pohled na stejnou událost. Za tento komiks si vysloužil nominaci na Ignatzovu cenu za vynikající komiks, či kolekci. Ignatzova cen a se uděluje malým vydavatelstvím za přínos do komiksového světa a je pojmenována podle stripové sére George Herrimana Krazy Kat, kde vystupuje myš jménem Ignatz. Dalším Brubakerovým kouskem pro Alternative Comics bylo první číslo série Detour. Navzdory nominace na Harveyho cenu za nejlepší novou sérii vyšlo jen ono první číslo. Dalším významným počinem byla komiksová kniha The Fall, kterou vydalo nakladatelství Drawn and Quarterly v roce 2001. Kreslířem byl Jason Lutes, který napsal a nakreslil dvoudílnou knihu Berlín, kterou v češtině vydalo nakladatelství BBArt. Před vydáním v knižní podobě vyšel The Fall už v roce 1998 v rámci série Dark Horse Presents.

Přestože už v roce 2004 ohlásilo IDW Publishing vydání autory vlastněné pirátské série Black Sails, na které měl Ed spolupracovat s kreslířem Seanem Phillipsem, série doposud nevyšla a až do roku 2012, kdy se Ed Brubaker připojil k Image Comics byla kniha The Fall posledním Brubakerovým nezávislým dílem. Samozřejmě že nevynechal ani komiksové mamuty DC a Marvel, kde zanechal výraznou stop, ale vždy se raději objevoval pod hlavičkou menších, nezávislých nakladatelství, jako třeba Icon, či neznámé Crackle.

No a tím druhým zásadním důvodem je (stejně nečekaně) jméno kreslíře. Tím není nikdo jiný, než dlouholetý Brubakerův společník Sean Phillips (27. leden 1965). Jak řekl Jesse Schedeen z ING „Spulupráce Brubakera s Phillipsem nemůže dopadnout špatně.“ Důkazem budiž už dříve zmiňovaná série Criminal.  Jenže nejen spoluprácí s Brubakerem živ je člověk. Než se ti dva potkali, pracoval Phillips především pro britskou scénu. Svou kariéru započal v dospělé politické sérii Crisis, stal se součástí „Britské Invaze“, což je skupina britských autorů, jenž se proslavili v dřívějších osmdesátých letech prací na amerických komiksech. Součástí „Britské Invaze“ byli třeba i Alan Moore, Neil Gaiman, Grant Morrison, či Peter Milligan.   Phillips tak dělal na sériích jako Hellblazer, Devlin Waugh (pro Judge Dredd magazine) a Judge Dredd (pro 2000 AD). Po návratu do Ameriky pracoval jako inker na Brubakerově Scene of the Crime. Poté se přidal k vydavatelství Wildstorm, kde dolouhodobě pracoval s Joem Caseym na superhrdinské sérii WildC.A.T.S (Cover Action Teams) těsně před tím, než se opět spojil s Edem Brubakerem při práci na neo-noirové superhrdinské sérii Sleeper. Posléze pro Marvel spolupracoval s Robertem Kirkmanem na známé sérii Marvel Zombies (první kniha vyšla česky  v rámci Ultimátního Komiksového Kompletu). Mezi jeho další kousky patří  série Incognito od Iconu (nečekaně je autorem opět Ed Brubaker), či US reprint experimentální minisérie 7 Psychopaths (sedm příběhů, sedm vysoce nebezpečných misí, sedm bojovníků odhodlaných uspět za každou cenu – sedm autorů a sedm kreslířů, kteří se chopili výzvy Davida Chauvela aby nám ukázali hrůzy a krásy druhé světové války) nakladatelství Boom! Studios.

9. dubna 2011 se Sean Phillips spolu s dalšími 62-ma autory zúčastnil na Kapow! Conu v Londýně pokusu o dvojnásobný světový rekord – Nejrychlejší produkce komiksové knihy a největší počet přispěvatelů do jedné komiksové knihy. Autor Mark Millar začal v devět ráno práci na scénáři k dvacetistránkovému, černobílému přírůstku k minisérii „Superior“. Sean Phillips spolu s takovými velikány jako John McCrea, Dave Gibbons, Frank Quietly, John Romita jr., Jock, Liam Sharp, Dough Braithwaite, Duncan Fegredo a další strávili 11 hodin, 19 minut a 38 sekund prací na Superioru. Každý z nich si střihl jeden panel, zatímco Leinil Yu (který s Millarem minisérii Superior stvořil) pracoval na obálce pro knihu. Výsledný komiks vydalo nakladatelství Icon 23. listopadu 2011 a veškeré licenční poplatky šly na Yorkhillskou dětskou nadaci.

Pokud jste nečetli Criminal (což je velká chyba) snad je výše uvedené dostatečným důvodem pro to, abyste s tím začli. A když už v tom budete, sežeňte si i ten milý malý Elseworld příběh zvaný Batman: Gotham Noir. Je to lahodná tabulka hořké čokolády, kterou si zamilujete.

(Visited 226 times, 1 visits today)
  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Autor. Vesmírný povaleč, těhotný smradlavý lenochod, ostuda lidstva, odporný a páchnoucí, slizký a hnusný zelený lidský výkal. Nejradši by se celý život ládoval dobrůtkami všeho druhu, barev a chutí, četl komiksy a koukal na filmy. Ale stejně ho máme rádi. Boudí komiksový specialista.


KOMENTÁŘE