logo

Kaiju sem, kajiu tam, kajiu kam se podívám

Venku hřmí, voda v hrníčku se třese a Dopplerův jev poukazuje na fakt, že se burácení blíží. Otřesy se zvětšují. Ne, tohle nebude obyčejná bouřka. Tohle nebude ani neobyčejná bouřka. Slunce zakryje něco velikého a Tokiem se rozlehne řev, ba přímo ryk. Skutečně nejde o žádnou bouřku, ale o monstrum z dávných dob. Gojira, dítě atomového věku, monstrum které čelilo nejenom dalším kaiju (podivná bestie), jako je třeba obávaný král džungle z Ostrova Lebek King Kong, trojhlavý King Gidorah, či obřího mola připomínající Mothra, ale také dosti často i útočníkům z jiných galaxií, či dokonce ztělesněným ekologickým problémům.

To vše pod hlavičkou produkční společnosti Toho. Ta funguje už od roku 1932 (tehdy jako Tokyo-Takarazuka Theater Company) a na svém kontě má nejen kaiju filmy (Godzilla, Mothra, Rodan, King Gidorah a Mechagodzilla jsou známí jako Toho´s Big Five – Tohova velká pětka – vzhledem k množství filmů a spin-offů),ale také filmy Akiry Kurosawy, či anime filmy studia Ghibli.

Mezi všemi těmi výbuchy a destrukcí se našlo i pár pokusů o poněkud hlubší, ba až environmentální vyznění. Kupříkladu hned v prvním filmu od režiséra Iširó Hondy z roku 1954, kde se hodně hrálo na atomového strašáka (obzvlášť když pár let zpět jeden takový srovnal se zemí Hirošimu), nebo třeba v roce 1971 ve snímku Gojira tai Hedorah / Godzilla vs. the Smog monster, kdy japonské monstrum čelilo měňavé bestii živící se kouřem a odpady Hedorahovi.

Ano, Gojira si za 63 let své existence prošla mnoha etapami, ať už vážnými, či spíše na děti mířenými. Čelila mnoha protivníkům, jak z vesmíru, tak ze samotného srdce matičky Země. Zemřela (snad dokonce několikrát) a navštívila (minimálně dvakrát) Americkou půdu. Napoprvé to nedopadlo moc slavně, protože Emmerichova Godzilla byla až moc Americká (čemuž se Japonci krásně vysmáli v “posledním” Godzillím snímku Gojira: Fainaru uozu / Godzilla: Final Wars) a Edwardsova doplatila zase na přílišnou poplatnost japonské sérii. A navíc ani v jedné zahraniční verzi nebyla ta pravá “gumová” Godzilla, což je jeden z výrazných artiklů téhle kaiju série, který se za celých 63 let nezměnil.

Je to tak, přes veškeré snahy o poselství byly Godzillí filmy vždy převážně o dvou chlápcích v gumovém obleku, kteří se spolu porvali uprostřed studia plného miniatur. Dalším zajímavým faktem je fakt (nečekaně), že i na roli Godzilly se dala postavit kariéra. Najdou se fanoušci, kteří dávají Godzillím filmům přednost třeba i dle toho, kdo se zrovna skrývá v hlubinách gumového kostýmu. Například Kenpachiro Satsuma se (ne)objevil snad v deseti Gojira filmech. Začínal jako již výše zmiňovaný Hedorah, poté si dvakrát zahrál kaiju Gaigana, aby se v roce 1984 poprvé navlékl do obleku Godzilly ve filmu Gojira tai Megaro / Godzilla vs. Megallon.

Vzhledem k tomu, že Godzillích filmů je opravdu hodně (k dnešnímu datu jich je 29 japonských, 4 japonsko-americké – na třech se podílel Iširó Honda – 2 americké a jeden skoroitalský, známější jako Cozzila dle režiséra Luigi Cozzi. Jen pro zajímavost britský agent 007 James Bond jich má na kontě 24) jsou dokonce rozděleny na éry.

První byla tzv. Showa éra – období mezi lety 1926 – 1989, kdy Japonsku vládl císař Hirohito a zároveň éra, kdy se v kaiju odvětví poprvé objevila Godzilla. Tato éra byla zakončena v roce 1974 filmem Mekagojira no gyakushu / Terror of Mechagodzilla, což byl zároveň poslední filmový příspěvek do série od otce Gojiry Iširó Hondy. Godzillu si zahrál Toru Kawai, který slavné monstrum hrál převážně v seriálu Ryusei Ningen Zon, kde si kostým střídal s hercem Isao Zushim (Gojira tai Mekagojira / Godzilla vs. Mechagodzilla 1973). Showa éra obsahovala kolem patnácti filmů s Godzillou.

Následující éra nesla název Heisei. V Japonsku začíná v roce 1989 dosazením císaře Akihita na trůn po smrti jeho předchůdce Hirohity a v kaiju sérii začíná o pět let dříve snímkem jednoduše pojmenovaným Gojira (anglické názvy jsou The Return of Godzilla, nebo také Godzilla 1985 vzhledem k tomu, že v amerických kinech měl tenhle snímek premiéru 23. srpna 1985). Některé zdroje uvádějí jako první film Heisei éry snímek Gojira tai Biorante / Godzilla vs. Biollante, který vznikl v roce 1989 (Gojiru si zahrál již několikrát zmiňovaný Kenpachiro Satsuma a režii měl na starosti Kazuki Ómori, který se k sérii vrátil o dva roky později s filmem Gojira VS Kingugidora / Godzilla vs. King Gidorah). Heisei éra byla také známá jako VS série, nebo Versus série vzhledem k názvům filmů. Heisei éra se odehrává v jiné kontinuitě, než předešlá Showa éra, ignorujíce všechny předešlé filmy kromě originální Gojiry z roku 1954.

Zatímco v Japonsku tato éra stále trvá (snad), v Godzillí sérii byla zakončena v roce 1995 velkolepým snímkem Gojira VS Desutoroia /Godzilla vs. Destroyah. Režisér Takao Okawara zde ukončuje hned několik ér – éru Heisei, éru Kenpachiro Satsumamy, který si zde Godzillu zahrál naposledy a zároveň éru původní Godzilly. Ano, Godzilla zde na konci skutečně umírá, ale její roli přebírá Godzilla jr. kterou si zahrál ´Hurricane Ryu´ Hariken. Tento herec se po boku Kenpachira Satsumamy (ne)objevil už po čtvrté – 1991 jako King Gidorah ve filmu  Gojira VS Kingugidora / Godzilla vs. King Gidorah, 1992 jako Batora ve filmu Gojira tai Mosura / Godzilla vs. Mothra, 1993 jako Bebigojira ve filmu Gojira VS Mekagojira / Godzilla vs. Mechagodzilla II a nakonec právě v roce 1995 jako Gojira jr.

Následuje Millenium éra, známá také jako Alternate Reality Series z toho důvodu, že filmy uvedené v tomto období na sebe nijak neodkazují a neodehrávají se v jakékoliv návaznosti. Výjimkou jsou dva filmy Gojira ekkusu Mekagojira / Godzilla against Mechagodzilla 2002 a SOS Gojira ekkusu Mosura ekkusu Mekagojira: Tokyo Esu O Esu / Godzilla: Tokyo S.O.S. 2003. Tato éra započala rokem 1999 snímkem Gojira Nisen: Mireniamu / Godzilla 2000: Millenium (opět kvůli datu premiéry, které v Americe bylo 18. srpna 2000) a zakončena byla rokem 2004 (tehdy oficiálně) posledním Godzillím snímkem Gojira: Fainaru Uozu / Godzilla: Final Wars.

Ale ačkoliv snímek nesl název Final Wars – Poslední válka – Godzilla se vrátila v roce 2016 ve snímku Shin Gojira / Godzilla Resurgence. Zde je Godzilla vyobrazena díky kombinace loutky, “kostýmu” (ovládaného třemi lidmi), animatroniky a to vše vylepšeno digitálními efekty. Zároveň jde o doposud nejvyšší Godzillu ve filmu, která svou výškou 118,5 metrů přerůstá MonsterVerse Godzillu o 10,3 metrů. Jde o celkově 31. snímek v sérii, 29. film produkční společnosti Toho a 3. restart Godzillí série v podání té samé společnosti (1. restart Heisei éra, 2. restart Millenium éra).

Vypadá to, že atomové monstrum toho ustojí hodně a bude tady s námi ještě chvíli pobývat. Štafetu společnosti Toho přebírá Legendary Pictures, jenž vytváří své vlastní MonstrVerseTo zatím obsahuje snímek Godzilla z roku 2014, ale v plánu jsou minimálně dva Godzillí filmy. Jedním by mělo být pokračování Edwardsovy Godzilly s názvem Godzilla: King of the monsters (nebo také Godzilla 2), kterou bude mít pravděpodobně na triku Michael Dougherty, který natočil… něco hororového (ale podílel se na scénářích k filmům X2, Superman Returns, X-Men: Apocalypse) s předpokládaným datem premiéry 22. března 2019.

Druhým by měla být Godzilla vs. Kong plánovaná na 29. května 2020. Tomuto snímku bude předcházet ještě film Kong: Skull Island, jenž má premiéru letos. Kromě Konga se do Godzillí série navrátí i “staří známí” jako Mothra, King Gidorah a Rodan. Otázkou zůstává, jestli novodobá digitální Godzilla dokáže zaujmout stejně jako před lety, nebo jestli se vyřazením gumového kostýmu vyřadí i ono roztomile naivní kouzlo jedné dlouhé, milované a nezapomenutelné kaiju série.

P.S.: Pokud máte zájem dozvědět se více o Godzillím světě, doporučuji stránku http://godzilla.wikia.com/wiki/Main_Page kde se dozvíte spousty informací nejen o kaiju filmech, ale také hrách, komiksech a jednotlivých monstrech.

(Visited 489 times, 1 visits today)
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Autor. Vesmírný povaleč, těhotný smradlavý lenochod, ostuda lidstva, odporný a páchnoucí, slizký a hnusný zelený lidský výkal. Nejradši by se celý život ládoval dobrůtkami všeho druhu, barev a chutí, četl komiksy a koukal na filmy. Ale stejně ho máme rádi. Boudí komiksový specialista.


KOMENTÁŘE