logo

Moby Dick: jeden muž proti všem

Kde by byla dnešní civilizace bez lodí a řady šíleně odvážných lidí plujících dlouhé měsíce na skřípající hromadě dřeva promáčeného solí a zvratky. Člověk musel být buď trochu blázen nebo hodně zoufalý, aby se nechal najmout na dlouhou cestu plnou strádání a tvrdé dřiny, na jejímž konci bude buď bohatý nebo mrtvý. Mezi nimi se ale často našli jedinci plní snů a touhy po objevech. Ještě častěji však pravděpodobně krvelační šílenci, kteří by v normálních podmínkách na souši jen těžko přežili. Muži, kteří neměli co ztratit. Muži hnaní touhou, která je od nerozeznání od šílenství.

Před 166 lety napsal Herman Melville příběh, který tohle všechno v sobě měl. Příběh lodi Pequod, kapitána Achaba a jeho honu za pomstou na obrovském bílém vorvaňovi, který mu během zápasu o svůj život vzal nohu.Byl to příběh plný filozofických úvah o smyslu života, odkazů na Bibli, podrobných popisů lovu a života velryb a ve své době ho skoro nikdo nepochopil a jeho autor umřel v chudobě a zapomnění. Základním stavebním kamenem světové literatury, který inspiroval generace dalších autorů, se román stal až desítky let po jeho smrti.

Pokusů adaptovat takto komplexní a rozsáhlé dílo byla celá řada. S různorodými výsledky se o to pokusili mnozí spisovatelé nebo režiséři a nikomu se to nepovedlo na sto procent. Moby Dick klame tělem a to, co se tváří jako příběh o zbytečné pomstě na zvířeti, v sobě skrývá řadu dalších motivů a konotací, že každý pokus o převyprávění se neobejde bez škrtů a úprav, které ve výsledku jen rozmělní původní komplexnost a sílu.

Když se nad tím zamyslíte, komiks jako médium má překvapivě dost šancí vystihnout to nejdůležitější. Sice je omezen, co se týče rozsahu textu, má však v rukávě eso v podobě ilustrací, které mají dost času působit a dokreslit potřebnou atmosféru. I tak se ale neobejde bez nůžek a odstřihování “přebytečných” kousků. Nedokážu si představit, jaký rozsah by musel mít, aby v něm bylo všechno.

Francouz Christophe Chabouté to skoro dokázal. Podařilo se mu vystihnout vše důležité, co dělalo Moby Dicka Moby Dickem, zachovat neútěšnou atmosféru a prostředí života na moři, všechno to testosteronem překypující bláznovství života námořníků i osudovou bitvu kapitána Achaba s posádkou i bájným kytovcem. I když se to logicky neobešlo bez problémů.

Tím hlavním je tempo příběhu. Bylo by bláhové předpokládat, že Chabouté převedl celou Bílou velrybu jedna ku jedné do komiksu. Jednotlivé kapitoly jsou tak spíš momentky z celého děje. Jako by jste leželi v podpalubí s příšernou mořskou nemocí a podařilo se vám jen na pár okamžiků rozlepit oči a shlédnout krátkou epizodu z okolního dění. Skoro jaky by každá scéna byla vytržena z kontextu a byla jen střípkem z celé mozaiky. Jak to ale z mozaikami bývá, přesně zapadne na příslušné místo. Chce to ale trochu pozornosti a čas nechat děj působit. Což ale není problém, protože právě ilustrace vás jen tak uhnout očima nepustí.

Moby Dick je v první řadě vizuálně vybroušené dílo. Kresba je doslova ohromující. Chabouté má každý panel do detailu promyšlený a detaily prosycený. Jeho obrazy dýchají životem a vší tou špínou, provazy a vlhkostí. Inspirace původními ilustracemi knihy je patrná, ale přidává k ní ohromný smysl pro kompozici a charaktery. Často jsem si při čtení vzpomněl na komiksový svatý grál Z pekla Alana Moora. Eddie Campbell, který měl u něj na starost kresbu, používá podobné principy a styl. Přesto si často dovolí nějakou uměleckou zkratku a místo na reálnost se soustředí na dojem. Chabouté ne. Ten každý panel vyplnil bezezbytku a je stále se na co dívat a mnohdy se obejde úplně beze slov. Celý dojem jen podtrhuje špičkové zpracování knihy s matnou vazbou a ražbou v barvě červeného zlata. Této knihy si v knihovně všimne každý.

Ani Chabouté nedokázal adaptovat Bílou velrybu dokonale. To je dost možná nemožné. Ale dostal se k tomu zatraceně blízko. Moby Dick je dospělý komiks, který pomalu vypráví příběh a soustředí se hlavně na budování atmosféry. A daří se mu to velmi dobře. Tam daleko od břehu a konzumní společnosti si uvědomíte, že komiks je uměním, ať si každý říká co chce.

(Visited 120 times, 1 visits today)
  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Karel Krajča

Šéfredaktor. Herní fanda, komiksový milovník, blázen do písmenek, hudební nadšenec, herní maniak nebo samozvaný filmový kritik. Tolik zájmů a tak málo času...


KOMENTÁŘE