DĚSIVÉ RADOSTI SUCHÁNKA A NEFFA
Na knihu Michala Suchánka a Ondřeje Neffa jsem se těšil skoro jako na vánoce. Těšil jsem se na ni od chvíle, kdy jsem viděl první obrázky na webu nakladatelství Crew. První informace o práci na této knize se však objevily už v roce 2012 v časopise Reflex poté, co Suchánkova přítelkyně zveřejnila některé obrázky na webu reddit.com, aby tamní komunita podpořila Michalovu víru v jeho projekt. Michal Suchánek není jen autorem kresby, ale je také autorem scénáře. Či spíše scénářů, protože kniha obsahuje celkem tři povídky.
Otcem povídek je spisovatel, novinář a fotograf Ondřej Neff. Ten je autorem nejen mnoha sci-fi povídek a knih, ale také zmodernizovaných verneovek a neznámým není ani mezi komiksovými políčky. Je autorem scénáře i kresby komiksu „Pérák: Toho dne byla mlha“ a hlavně napsal několik scénářů pro Káju Saudka, z nichž určitě znáte alespoň „Arnala a dva dračí zuby“.
Jak už jsem zmínil, Děsivé radosti obsahují tři povídky. „Jitro pro strašnou radost“, „Nápad za všechny prachy“ a „Konec dobrý, všechno dobré“. Každá povídka je zakončená povídáním Ondřeje Neffa o okolnostech a pozadí vzniku té dané povídky, o životě, vesmíru a vůbec.
První povídka Jitro pro strašnou radost nás nechá nahlédnout do megapole vykreslené ve stylu Blade Runnera a zasvětí nás do rizik spojených s nelegální sexem s mimozemšťany a se ženami obecně. Bez ohledu na počet očí, nohou či bradavek. Nápad za všechny prachy je zase příběhem jednoho kšeftíku s nečekaným zádrhelem a je lehce inspirovaný Nostromem a jeho posádkou z filmu Vetřelec. Třetí a závěrečná povídka Konec dobrý, všechno dobré vypráví o těžké práci a fotoreportéra v době, kdy si každý může u cestovky koupit lístek do minulosti, jako je třeba Osvětim za plného provozu. Vypráví také o takovém časovém paradoxu, s jakým se zas tak často nesetkáváme. První a poslední povídka mají skvělou pointu na konci, ale ani prostřední kraťas není k zahození.
Obrovským tahákem knihy je Suchánkova kresba. Naše současná komiksová scéna má několik skvělých komiksových autorů, ale každý (nebo alespoň většina) z nich má natolik specifickou kresbu, že srovnání se světovou, hlavně americkou, produkcí je téměř nemožné. A do toho se jako blesk z čistého nebe objevil Michal Suchánek, jehož kresba snese srovnání s komiksy z předních amerických nakladatelství.
Michal Suchánek si vystačil s obdélníkovými panely. Kresba jen zřídka utíká ze svých panelů a když už, tak jen velmi lehce. Přes to všechno jsou scény dynamické tam, kde dynamické být mají. Jindy Suchánek neváhá pokreslit dvoustranu statickými obrázky bez jakékoliv bubliny, aby tak vybudoval atmosféru pro scénu, která má přijít. Suchánkova kresba má výrazné linky a příjemné, spíše temnější barvy. Jeho postavy jsou rozeznatelné a jejich ¨stylizace je pro svět zítřka velmi uvěřitelná. Ať už mají divoké účesy, tetování či jakési porty a implantáty na hlavách. Autor se nebojí ani nahých scén, kde nemá problém obrázek stylizovat adekvátně k situaci. Židovka, která se musela svléknou před plynovou komorou, tak opravdu působí tak, jak by na konformního jedince působit měla a celá scéna má děsivou, stísněnou atmosféru.
Nakladatelství Crew přináší v této knize tři povedené sci-fi povídky s úžasnou kresbou a skvělou závěrečnou pointou. Zároveň představuje nového a nadaného kreslíře a scénáristu Michala Suchánka, který si svou prvotinou ostudu rozhodně neudělal. Již teď vím, že si jeho další knihu pořídím a doufám, že už na ní pracuje. Stejně tak se těším na další komiks na motivy Ondřeje Neffa, protože těmito povídkami Neff opět dokázal, že prostě umí. Jistě se ptáte, kolik tohle čistě české dílo o 124 stranách stojí. Není to 500, ani 400, ale pouhých 289 Kč. A to se vyplatí!
-
Hodnocení Vlčí Boudy