logo

Life is Strange

V roce 2015 se na trh a mezi hráče dostala tato excelentní hra. Ta se ke konci roku 2017 dočkala prequelu a už si ji můžeme zahrát i na zařízeních s androidem. Stále se však řadí mezi méně známé projekty a tak jsem se rozhodl napsat něco málo o ní samotné i novém prequelu. Life is Strange si to totiž opravdu zaslouží.

Začal jsem ji hrát poměrně náhodou. Kdysi jsem byl vášnivým hráčem adventur, ale pak přišlo období, kdy mě tento žánr a většina vydaných produktů dosti zklamala a tak jsem na ně zanevřel. Navíc nejsem fanoušek nakupování zajíců v pytli. Když jsem však dostal doporučení a zjistil, že první z pěti epizod je na Steamu k vyzkoušení zdarma, řekl jsem si, že vlastně nemám co ztratit.

Příběh Life is Strange se točí kolem osmnáctileté Maxine „Max“ Caulfield, studentky fotografie ve fiktivním městečku Arcadia Bay v Oregonu. Během celé hry se budete snažit vžít do její kůže a prožívat její příběh. A že se nejedná o příběh nudný zjistíte hned na začátku, kdy Max zjistí, že může za určitých okolností vracet čas. Za normálních okolností bych měl s takovými premisami dost problémů. Za prvé nejsou hry, ve kterých je hlavní postava osmnáctiletá dívka, v mém repertoáru zrovna běžné. Za druhé mi přijde tématika manipulace s časem příliš problémová na to, aby se dala zpracovat vážně a bez trhlin. Přestože se tyto pro mne konfliktní prvky objevily hned na začátku hry, vše ostatní mě zaujalo natolik, že jsem první kapitolu dohrál, vzápětí okamžitě koupil celou hru a zjistil, že další čtyři kapitoly jsou ještě lepší. Co je na Life is Strange tak zvláštního? Pojďme se na to podívat postupně.

Gameplay

Když jsem ke hře přistoupil poprvé, čekal jsem náročnou adventuru se spoustou komplikovaných problémů a množstvím předmětů a interakcí. Toho se mi nedostalo, protože z tohoto hlediska je Life is Strange více příběhová hra, ve které jde o rozhodnutí a interakce s okolním světem. Na logické problémy zde narazíte, ale nemusíte se bát dlouhých záseků, nebo obrovského množství pokusů a omylů, jenom abyste zkombinovali dvě správné věci v inventáři. Ovládání trochu poznamenává přizpůsobení konzolím, ale je to opravdu jen drobná komplikace, na kterou si po chvíli zvyknete. Díky jednoduchosti a plynulé hře bez dlouhých záseků se tak můžete soustředit na největší devizu této hry.

Příběh

Life is Strange je hra postavená na příběhu, interakci mezi postavami a rozhodnutích hlavní protagonistky ve vaší režii. Velmi rychle zjistíte, že herní mechanika se vám nesnaží házet klacky pod nohy a hraní vám znepříjemňovat. Výzvy, kterým čelíte vás vtahují do děje a všechny volby, kterou ve hře uděláte, nějakým způsobem ovlivňují budoucí události. Samozřejmě se do toho vměšují manipulace s časem a nic není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Příběh je velice zajímavý a každá další epizoda vás vtahuje do děje více a více. Dozvídáte se důsledky vašich rozhodnutí a ukazuje se, že ne vždy je jednoduché rozlišit správnou cestu, či řešení. V určité části hry už jsem znervózněl natolik, že jsem si nebyl jistý, jestli mám zalít květinu, nebo ne. Je těžké vysvětlit, jak zajímavá je hra po příběhové stránce a přitom neprozradit nic důležitého. Já jsem však poprvé zažil hru, kde byl příběh natolik zajímavý, že jsem se netěšil na herní část, ale na posun příběhu a interakce s dalšími postavami.

Grafika

Hra nemá rozhodně nejrealističtější grafiku na trhu a v roce 2018 určitě najdete produkty, které vypadají lépe. Pro podání příběhu a atmosféry je naprosto dostačující. Malebné lokace Arcadia Bay, interiéry univerzity a dalších budov, krásně evokují pocit maloměsta a nejvíce ze všeho připomínají Twin Peaks. Výrazy postav vás nenechávají na pochybách o tom, jaké pocity prožívají a pokud si najdete chvíli na rozhlédnutí po okolí, (a že těch příležitostí ve hře je) nebudete litovat.

Hudba a zvuk

Přestože se nejedná o hudbu, kterou bych poslouchal normálně, naprosto dokonale podkresluje herní atmosféru. Ať už se jedná o melodie na pozadí herních menu, instrumentální skladby, podkreslující skladby, nebo zpívané písně, někdo si s nimi dal neskutečnou práci. V každém místě hry jsem se mohl zaposlouchat a podkreslení bylo naprosto perfektní. Dokonce i zvukové efekty pro určité herní události skvěle zapadají. Všemu pak vévodí skladby, které hrají v důležitých momentech a přelomech epizod.

Závěr

Netvrdím, že se tato hra bude líbit každému, ale díky dnes velmi vzácné možnosti si ji vyzkoušet zdarma a odehrát první epizodu, rozhodně doporučuji vyzkoušet. Life is Strange má příběh, který vás nezanechá chladnými, úžasnou atmosféru a skvělou hudbu, kterou jsem si pustil i ke psaní tohoto článku. Rozhodně patří mezi nejlepší hry, které jsem měl možnost hrát. A možná, ale opravdu možná mi na závěr ukápla i slza.

(Visited 48 times, 1 visits today)
  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Michal Dlouhý

Autor. Celoživotní hráč sběratelských karetních her, kterému se nedostává peněz na to, aby měl dost kartiček. Zapálený hráč her na hrdiny s akutním nedostatkem času na jejich hraní. Nadšený čtenář, kterému v knihovně neustále dochází místo. Potkáte mě všude tam, kde se něco hraje, vyvíjí a testuje. Pokud si u toho můžu dát dobré pivo, tím lépe.


KOMENTÁŘE