logo

Keyforge: Call of the Archons – nová karetní hra s unikátním systémem

Nová karetní hra KeyForge: Call of Archons (dále jen KeyForge) je venku a je kolem ní velké haló. Tedy aspoň na dostupných deskoherních kanálech a kanálech hráčů karetních her.

Hráči karetních her se dělí na tři tábory. Máme tady ty, které systém sběratelských karetních her vůbec nezajímá, zejména z finančního důvodu, ti pak většinou volí karetní hry nesběratelské. Dále jsou tady ti, kteří sběratelské hry hrají, jejich hraní berou jako výzvu a vítězství jako odměnu za dlouhé hodiny strávené tvorbou a laděním herních balíků. Takoví hráči se většinou upnou k 1-2 her, chodí na turnaje a vyhrávají. Nakonec máme ty, které hraní sběratelských her baví. Jsou ochotni obětovat nemalé peníze, ale jakmile dojde na lámání chleba, „deckbuilding“ se pro ně stává noční můrou, nebo na něj nemají čas. Tito hráči na turnaje z počátku chodí, ale když zjistí, že proti „deckbuilderům“ nemají šanci, hodně rychle hraní hry vzdávají. Těchto hráčů si troufám říci je v komunitě nejvíce a právě KeyForge je pro takové hráče. Takové, kteří rádi hrají a baví se, ale tvoření balíků nemusí řešit.

Bourání zaběhlých pravidel sběratelských karetních her

Na počátku tady bylo CCG resp. TCG (Collectible / Trading Card Game – Obchodující / Sběratelská karetní hra), přicházející s modelem náhodně losovaných karet v startovních (starter) a rozšiřujících (booster) balíčcích. Tento systém zavedl Richard Garfield v nejslavnější sběratelce světa Magic: The Gathering a velice rychle tento model převzala obrovská sousta reálných i digitálních karetních her. S příchodem karetních her od Fantasy Flight Games (dále jen FFG) přišel model LCG (Living Card Game / Žijící karetní hra). S ním už víte jaké karty přesně jsou v tom a v tom rozšíření. Nejúspěšnější hry jako Android: Netrunner, Pán Prstenů: Karetní hra, nebo Hra o Trůny: Karetní hra narostly do několika desítek rozšíření. A proč takový velký úvod? Protože KeyForge přichází s modelem třetím, novým a prakticky bourá veškeré zaběhlé standardy. Už se totiž nedá mluvit o nějakém sbírání karet nebo deckbuildingu, ale sbírání „strojově generovaných plně hratelných hracích balíků“ tzn UDG (Unique Deck Game – Hra unikátních balíků ).



Síla Archonů

Svět KeyForge se odehrává ve fiktivním světě – Crucible. Což je umělý svět postavený z množství nesčetných planet skrze celý vesmír. Všechno je zde možné. Tento svět byl postaven pro Archony, božské bytosti, které pro svou moc vědí jen málo o svém původu. Archonové se setkávají v neustálém boji a vedou do bitvy společenství různých frakcí, aby mohli vytvořit klíče a odemknout skryté poklady, obsahující znalosti a sílu.


Frakcí je v KeyForge sedm a každá z nich je unikátní. Brobnar jsou blázniví lidé, kteří milují dobrý boj. Mars bojuje s „tradičními“ paprsky a létajícími talíři. Andělští křižáci Sanctumu plavou na zlatých křídlech, chrání slabé a ničí rouhačské. Učitelé Logos hledají pravé pochopení, často prostřednictvím technických experimentů. Démoni Dis jsou bezohlední, krutí a kradou duše svých zničených oponentů. Shadow je frakcí zlodějů a kriminálníků, kteří se pokouší přežít z toho co ukradnou od ostatních. A nakonec Untamed odmítají civilizaci, žijí v divočině Crucible. Každý Archon má schopnost velet trojici frakcí a pečlivě si vybírají kdo bude hájit jeho bojové řady.

Při zakoupení základní sady se vám dostane do rukou kupka žetonů, dva tutorialové balíky a dvojice náhodných Archon balíků. Právě ty tvoří celé jádro hry. Každý z těchto balíků je unikátní a není na světě druhý, který by byl totožný. V pozadí totiž stojí geniální systém složitého algoritmu, který vám vybere a rovnou namícha balík obsahující 36 karet a unikátní jméno Archona, které každá karta v něm obsahuje. Každý balík je tak plně hratelný a obsahuje kombinaci karet ze tří frakcí.

Systém vše udělá za vás a plně vám nechává prostor se s balíkem ztotožnit, najit jeho plusy, mínusy a v podstatě se s ním naučit hrát. V základní verzi je 370 karet a celkových kombinací je něco okolo 104 quadriliónů, těch hratelných okolo 700 biliónů a vy nikdy nevíte, který z nich dostanete. Balík si poté můžete registrovat na portále, který bude v budoucnu sledovat výsledky na turnajích a systémem hendikepu (ve hře se nazývá Chain) bude penalizovat lepší balíky nad horšími.

Æmbery a klíče

Samotná jedna hra je zhruba tak na 45-60 min, dá se samozřejmě zahrát rychleji nebo lze hru natáhnout na opravdu dlouho. Po zamíchání balíků si vezmete na ruku 6 karet (začínající hráč 7) a kolo hráče vypadá následovně:

  1. Zkontroluje počet Æmberů, pokud jich má 6 a více, odevzdá 6 a vytvoří klíč (Key)
  2. Vybere si jednu frakci, kterou bude dané kolo hrát. Pokud mu to nedovoluje nějaká karta nebo schopnost, může hrát a využívat karty pouze zvolené frakce.
  3. Použití karet. Ve hře jsou pouhé 4 typy karet: Bytosti (Creature), Artefakty (Artifact), Akce (Action), Vylepšení (Upgrade).
    Karty je možné:
    – Vyložit (bytosti a artefakty se vykládají vyčerpané – 90°otočené), přitom se splní schopnost Při vyložení (Play), pokud nějaká je.
    – Použít schopnost (Action) – vyčerpej Artefakt nebo Bytost a použij schopnost psanou na kartě (Action).
    – Těžit (Reap) – Vyčerpej Bytost a natěž jeden Æmber. Pokud bytost obsahuje popsanou schopnost (Reap) ta se navíc taky spustí.
    – Bojovat (Fight) – Vyčerpej Bytost a zaútoč na libovolnou bytost oponenta. Pokud bytost obsahuje popsanou schopnost (Fight) ta se navíc taky spustí. Souboj je jednoduchý, v podstatě se zraní oba simultánně.
    – Omni: Vyčerpej Artefakt s touto schopností a proveď co je na kartě napsáno.
    – Odhození karet (Discard) – zahoď z ruky libovolný počet karet příslušně frakce, pokud chceš.
  4. Pokud máte dostatečný počet Æmberů k vytvoření klíče v dalším kole, oznámíte spoluhráči „Check“ (šach).
  5. Všechny vyčerpané otočte zpět o 90°a stávají se aktivními.
  6. Dobrání karet do šesti.


Hra samozřejmě obsahuje řadu dílčích pravidel, ale nic co by se nedalo během pár her naučit. Kola hráčů jsou rychlá a svižná, častokrát se snažíte zabránit hráči aby vytvořil klíče na začátku dalšího tahu a sami se snažíte získat Æmber a dát „Check“. Kdokoliv vytvoří třetí klíč (Key) hra okamžitě končí jeho vítězstvím.

Je nutné hrát, používat a odhazovat karty jen frakce, kterou jste si v daném kole zvolili. Tento prvek dokáže být často dost nemilosrdný a je nutné své tahy plánovat. Bytosti a artefakty jsou jen podpůrnou silou a potenciální zdroj Æmberů, souboje tak mají jiný význam, než v jiných hrách.



Každý balík je jiný a zkoumání jeho možností je asi tou největší zábavou. Některé komba objevíte hned, ale další si uvědomíte až po několika hrách. No a pokud vás balík omrzí, tak si proste za nějakých 250 kaček pořídíte Archona nového, případně vyměníte s jiným hráčem. Není nutné tak neustále kupovat nové a nové balíky, ale přesto věřím, že tohle sbírání balíků a objevování jejich možností při hraní bude hlavní zábavou. Mohu říct, že už jsem měl štěstí na lepší i horší kombinace karet, ale rozhodně se dá se všemi bez problému hrát.

Tak jako Magic: The Gathering pochází z dílny Richarda Garfielda, za KeyForge nestojí nikdo jiný. Richard Garfield je něco jako Vlaada Chvátil karetních her – vidíte jméno, vidíte kvalitu. Kruh sběratelských karetních her se tak uzavřel.

KeyForge: Call of the Archons je skvělá karetní hra, která navíc přichází s originálním herním systémem a je dostupný všem hráčům, kteří nemají čas na tvorbu komplexních balíků a mají tak šanci na případný úspěch na turnajích nebo mezi přáteli.

(Visited 100 times, 1 visits today)
  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Honza Kohoutek

Admin a zástupce. Administrátor, redaktor, občasný pisálek povídek, osina v zadku všech idiotů, ale jinak kamarád všech, s kterými si má co říct. Filmový nadšenec, hráč her všeho druhu, čtenář knih s fantazií a poslední dobou komiksový dobyvatel.V současné době píše svůj první román.


KOMENTÁŘE