logo

ZA POKLADEM FRANTIŠKA ROLEČKA

Dlouhodobě mne těší práce zavedené společnosti Albatros Media a. s., která pravidelně přináší na pulty knihkupců retro komiksy tuzemských autorů, které odvál čas. Namátkou vzpomenu – Ani Muk v Africe, Obrázky z českých dějin a pověstí, Muriel a andělé, Zlatá kniha komiksů Václava Šorela a Vlastislava Tomana, Kniha komiksů Karla Franty, Olda a Polda, Otazníky detektiva Štiky a tak dále. Nedávno jsem v tomto ohledu vysekl nakladatelství hlubokou poklonu, kdy jsem poděkoval za to, že vytrvale a neochvějně představují původní české kreslené seriály, jež jsou pro našince téměř nedostupné a možná neznámé. Poděkoval jsem za kvalitní a společensky přínosnou práci. Bez přehánění a slepého velebení.

Superhrdinové štěkají, ale karavana českých komiksů jede dál!

Ježto jsem nadšený obdivovatel českého komiksu a troufám si tvrdit, že mám i jistý rozhled, tak mířím obdobné věty převážně k mým vrstevníkům. Je to celkem pochopitelné, jako děti vyrůstali na těchto příbězích a v průběhu let je kamsi odložili a pozapomněli. Šťastnější z nich našli komiksy později kdesi na půdě, ale většinou je jejich rodiče někomu darovali a nebo, ó hrůzo, skončily v kamnech, či sběrném recyklačním dvoře. Život je kruh a dnes je na nich, aby předali pochodeň.

Husákovy děti dnes ovládají ekonomiku, nebo obráceně, hospodářství ovládá je 🙂 Vydělávají peníze, utrácejí je v obchodech a plní si malicherné dětské sny. Mezi malé drobné tužby patří i kompletace časem ztracených obrázkových příběhů. Málokdo z mladších lidí si dokáže představit, kolik radosti dokáží staršímu člověku udělat znovunalezení kreslení  kamarádi. Nemluvím pouze z vlastní zkušenosti. Je to jako ztráty a nálezy. Je to jako vzdálený sen. Je to jako objevit někdejší dětství. Je to jako dobrodružná cesta Za pokladem!

Kruh se uzavírá, neboť Husákovy děti už nejsou děti, ale mají vlastní potomky, ba i vnoučata. Je to vlastně poslední generace, která ještě může zastavit masovou debilizaci národa. Neznám ve skutečnosti žádného mého současníka, jenž by svým mrňatům předčítal anglosaský mainstream před spaním. Každý jeden z nich usedá k ratolestem a nostalgicky začíná pohádku slovy, když jsem byl malý tak jsem četl tohle… Toliko obšírné vysvětlení k oné nedostupnosti a sociálnímu přínosu retro komiksů. Superhrdinové štěkají, ale karavana českých komiksů jede dál! Konečně jsem se zdlouhavě dopracoval k neznámým obrázkovým příběhům a musím konstatovat, že následující kniha prověřila mé znalosti. Jsou chabé a stále se mám co učit. Nesložil jsem maturitu z komiksu. Hanba.

Poslední vydavatelský počin nakladatelství Albatros s názvem Za pokladem a jiné kreslené příběhy, představuje dokonale utajeného Františka Rolečka (1913 – 2000) a jeho humorné komiksy nejen pro děti. Kreslířova práce byla doposavad roztroušená pouze v tištěných plátcích, novinách a časopisech. Díky tvůrcově svědomitě dochovanému archivu, mohly být nyní jeho komiksy reprodukovány a v premiéře souborně otištěny. Pozdě pro Frantu, ale přece.

Kniha obsahuje tyto komiksy: Gogo, Opičí skopičinky, Slůně Šišík, Strejda Číman, Krtek Martínek, Nemocnice uprostřed lesa, Drak Bourák, Nezbedníci, Já a můj sob, Vodník Šplouchal, Bugr Bil, Za pokladem, Po stopách jetiho a erudovaný doslov Tomáše Prokůpka. Následuje Přehled prvních vydání komiksů Františka Rolečka a Ediční poznámka, jež upozorňuje na technické změny a nezbytné úpravy v rozložení stripů.

Obrázkové příběhy jsou shodně vyvedeny elegantní, úhlednou linkou, jež prozrazuje člověka pečlivého, důkladného až puntíčkářského sklonu. Některé příběhy jsou černobílé a jiné kolorované. Všechny komiksy se vyznačují původním námětem, svižným hravým dějem a vtipnou pointou. To vše se obejde bez jediné komiksové bubliny a prakticky bez textu. Vzhledem k těmto okolnostem lze knihu doporučit i předškolákům (vyzkoušeno). Pokud jde o mne, zbožňuji vodu, moře, rybky a potápění. Tudíž se nelze divit, že se mou srdcovkou stal bezvadný příběh Za pokladem.

Tomáš Prokůpek uvádí v epilogu, že se nedochoval žádný Rolečkův vzpomínkový text nebo jeho rozhovor. Základním zdrojem o tvůrčích začátcích kreslíře jsou rané skicáře a pedantsky zpracovaný archiv, jež se skládá z výstřižků vlastní publikované práce. Tomáš rozebírá mimo jiné  vliv kreslířů, kteří měli dopad na Rolečkovu tvorbu. Najdeme zde francouzského Benjamina Rabiera, Jeana Cézarda, belgického tvůrce Hergého, či domácího Josefa Ladu. Osobně se též domnívám, že otisk francouzského a potažmo evropského komiksu je v Rolečkových komiksech evidentní. František Roleček nemaloval pouze komiks a stripy. Ilustroval i časopisecké povídky, kde bravurně zvládal realistickou kresbu s kterou jsem se, na rozdíl od jeho komiksů, setkal. Dále se zabýval propagační tvorbou a reklamou. Navrhoval filmové plakáty a se svým synovcem natočil krátkometrážní animovaný snímek Mistr Paleta v Egyptě. Nedivím se, Egypt je fascinující krajina.

František Roleček publikoval v marginálních periodikách, kde jeho ilustrace, či stripy představovaly pouze okrajovou záležitost. V recenzi na sérii stripů Korektor jsem uvedl – „Úkolem komiksového stripu je doplnit například novinové listy nebo webovou stránku a reagovat na aktuální dění a odlehčit čtenáři. To je hlavním smyslem stripu, vtěsnat do několika málo políček pokud možno vtipný a vypointovaný příběh, u kterého se čtenář odreaguje a odvede myšlenky jiným směrem…  Bohužel, osudem většiny stripů je krátkodobé rozptýlení a odsun do zapomnění… Rád bych se pletl.“ Jak vidno, tak se zdaleka nepletu a František Roleček budiž důkazem mého smělého tvrzení. Tomáš Prokůpek dále spekuluje, že kdyby se tvorba zapomenutého kreslíře objevovala například v legendárním Čtyřlístku, nebo v některém z populárních dětských časopisů, patřilo by autorovo jméno k mnohem známějším. Nemám co bych dodal a pouze truchlivě pokývám hlavou. Myslím si totéž. Život je pes.

Život je rovněž kruh a já se vracím tam, kde jsem článek započal. Čili, recenzent se vrací na místo činu. Děkuji hledačům pozapomenutého času za jejich paleontologickou práci a zvířený prach. Snad si jen tak brzy nesedne. A ty, Vážený a milý čtenáři se neboj ničeho, a vydej se na výpravu Za pokladem!

Komiks Za pokladem a jiné kreslené příběhy vyšel ve společnosti Albatros Media a. s. 2016. Určeno pro čtenáře a nečtenáře.

  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

František Mejstřík

Redaktor. Knihomol a komiksový nadšenec. Svého času i aktivní kreslíř, dnes na autorské dovolené. Fascinuje ho vesmír, astronomie a starobylé civilizace. Při cestách za megalitickou minulostí naplno propadá potápění a z toho plyne záliba v podvodní fotografii. Má názory, které se často rozchází s hlavním proudem, rád přemýšlí o podstatě a jde k jádru věci.


KOMENTÁŘE