logo

AUTOBUS, POEZIE NEVŠEDNÍHO DNE

Každý z nás ho zná, každý z nás s ním strávil alespoň několik hodin v životě, ne-li teméř celý život. Každému z nás nejednou dodal odvahu na začátku nového pracovního dne a každého z nás tolikrát vítal a hřál svou láskyplnou přítomností, když jsme se znaveni po práci vraceli domů, že už to ani nevnímáme. Byl tu pro nás ve chvílích radosti i smutku. Autobus, odedávna nejlepší přítel člověka.

Jak může vypadat pocta svéráznému parťákovi do nepohody nám autobusem přijel ukázat americký autor Paul Kirchner (krátký medailon od nás zde) díky obětavé péči nového komiksového dopravce, nakladatelství Trystero. I přes nějakých třicet let zpoždění nemusíme litovat, revidovaná sbírka komiksových stripů na téma městské hromadné dopravy totiž vyšla teprve v roce 2012 u francouzského nakladatele Tanibis. Oproti prvnímu (a dosud jedinému) soubornému vydání z roku 1987 obsahuje reedice několik nikdy nepublikovaných stripů a novou obálku. Původně Kirchnerovi vycházel autobus v letech 1979 až 1985 ve slavném americkém komiksovém měsíčníku Heavy Metal. Pro Trystero, založené letos v lednu, se jedná o premiérový titul, kterým se uvádí na český trh. A nutno říct, že úvod je to více než povedený, autobus je totiž tak krásně komiksový a nekomiksový zároveň, že má šanci oslovit i čtenáře, kteří běžně o komiks ani nezavadí nebo je superhrdinský mainstream nebaví. Při tom těží ze skvěle zvládnuté formy: šest až osm panelů na jeden strip buduje pointu s neomylnou přesností jízdního řádu meziměstské linky.

A kam až vás taková linka může zavézt? Úplně všude. Respektive všude tam, kam vás ani nenapadne autobusem jet: do hlubokého vesmíru, na historický exkurz vývoje planety Země, na divadelní podium, do baru nebo třeba do sprchy. Autobus je nám průvodcem po fantastických nápadech svého autora, je v nich hlavním protagonistou (hlavní postavou číslo dvě je muž v baloňáku), vypravěčem, hybatelem i dějištěm a když se mu to hodí, zůstává obyčejným autobusem. Aby toho nebylo málo, nemění se jenom jeho role, nýbrž i on sám – z obligátního dopravního prostředku plnícího předem daný úkol se tak stává hrací automat, mýdlo na šňůrce, divoká šelma a především sebe si uvědomující myslící bytost s vlastními problémy a tajemstvími. Autobus je prostě rebel. Ten opravdový punk na čtyřech kolech však příchází ve chvíli, kdy ani jeho praktická nepřítomnost v samotném stripu autobusu nezabrání, aby své cestující z obrázku odvezl pryč.

Paul Kirchner si se čtenářem hraje a je nadmíru zábavné sledovat, kam nás příští hra zavede. Už tak mimořádnou čtivost podtrhuje čistá linka, díky které jsou všechny výlety do surreálných snů jasné a srozumitelné a určitě se vám nestane, že byste nevěděli, co se na stránkách děje. Zcela jistě se ale budete dobře bavit, možná se budete i nahlas smát (já se smál často), protože humor je jednou z barev tohoto černobílého komiksu – tou druhou je inteligence. A to je přesně ta kombinace, která zaručí, že autobus nezůstane ve vaší knihovně dlouho opomíjen. Kéž by tomu tak bylo i v regálech knihkupectví.

Trystero se hlásí k odkazu nakladatelství Mot, čímž je řečeno prakticky vše. Tituly z produkce Motu vždy tvořily tolik potřebnou alternativu k převážně americkým komiksům ostatních vydavatelů a našli byste mezi nimi jedny z nejoriginálnějších komiksů, které u nás kdy v překladu vyšly. Takový odvážlivec nám tu citelně chybí a může za to hlavně fakt, že vydávání komiksů je v našich končinách stále spíše adrenalinovým sportem, než čistokrevnou komerční aktivitou. Přejme tedy Trysteru šťastnou ruku při volbě edičního plánu na příští rok a hodně spokojených čtenářů.

  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Štěpán Polášek

Autor. Komiksový fanoušek, registrovaný hipster a zasloužilý otec.


KOMENTÁŘE