logo

DEUS EX, TO JSEM JEŠTĚ HRÁL, TO JSEM JEŠTĚ ŽIL

„Nejste-li paranoici, ještě to neznamená, že vás nikdo nesleduje…“ Věnováno všem, kdo věří v HAARP, Bilderberg, Ilumináty, Roswell, Chemtrails, Peak oil, Echelon, Řád Skull and Bones, Svobodné zednáře, Dutou Zemi, Mimozemšťany, Muže v černém, Oblast 51, Černé helikoptéry, Podprahovou reklamu, Spiknutí 11. září 2001, MK-Ultra a nevěří v Prasečí chřipku, Globální oteplování a nepochybují o tom, že Barack Hussein Obama je vesmírná ještěrka. Vzpomínka na herní legendu je věnována všem, kdo již víme, že konspirační teorie je teorií průměrně dva roky, pak se stane pravdou.

Pokud bude někdy existovat něco na způsob zlatého herního fondu, bude tam bezesporu patřit série Deu Ex. Ona ta myšlenka není tak nereálná, jak by se mohlo na první pohled zdát. Herní průmysl již v dnešní době generuje vyšší zisky, než filmový. Na pohyblivé obrázky se lidé také z počátku dívali skrz prsty a dnes už asi nebude domácnosti bez oltáře jménem televizor.

Hra Deus Ex vyšla v roce 2000 a vyrobila jí společnost Ion Storm. Za herní legendou s velkým L stojí vizionář a génius Warren Spector, tvůrce her jako je System Shock a Ultima Underworld. Kyberpunková záležitost je mixem akce a RPG.

Děj hry je zasazen do nepříliš vzdálené budoucnosti 21. století Anno Domini 2052. Korporace ovládají svět a z globalizace se stala temná noční můra. Pomyslné nůžky se naplno rozevřely a lidé jsou buď chudí nebo neskutečně bohatí oligarchové. To vede k občanské nespokojenosti a lidovým bouřím, které jsou tvrdě potlačovány. Terorismus se stává součástí běžného života a do toho marastu přichází epidemie nemoci s názvem Šedá smrt. Proti zákeřné nemoci existuje lék Ambrosie, kterého se, jak jinak, v zájmu zisků farmaceutické lobby žalostně nedostává. Je dostupný pouze pro vyvolené a nesmírně bohaté.

Vaše herní postava nese jméno J. C. Denton. Jste agentem protiteroristické organizace UNATCO (United Nations Anti-Terroristic Coalition). V pořadí druhý agent, který podstoupil tzv. proces nanoaugmentace. První byl váš bratr Paul. Augmentace je proces, kdy jsou do lidského těla vpravovány mikroskopičtí nanoboti. To dává lidem netušené možnosti a nové, až božské rozměry. J. C. Denton je zpočátku neskutečně výkonný nástroj organizace UNATCO, na kterého sedí rčení nové koště dobře mete. Nicméně časem přicházejí první pochybnosti a procitnutí z iluze. Nic není, jak se zdá a slovo konspirace dostává obludný rozměr.

Hráč má možnost volby jak plnit dané úkoly. Je čistě na něm, jak pojme hru. Může se prostřílet ve stylu akčního hrdiny, jakým je John Rambo. Hackovat počítačové sítě a odemykat elektronické zámky, což mne neskutečně bavilo. Dám vám menší příklad – nedobytná pevnost, hradby, děla a robotičtí mechové. Rambo skáče před branami jako tajtrlík a dochází mu munice. Já se plazím ventilací a nacházím velín. Seskočím do místnosti a v duchu desatera „nezabiješ“ uspím obsluhu ve stylu Old Shatterhanda. Zde se nabourám do ovládání obranných systémů a mohu je deaktivovat. Mohu je také poštvat do vlastních řad nebo je nastavit na mou ochranu. No, není to  brilantní? Mezi tím už Rambo čichá fialky zespoda. Možností je opravdu nepřeberně a dají se vzájemně kombinovat. Dokonce se našli hardcoroví hráči, kteří dohráli hru bez jediného výstřelu. Dá se tudíž napsati, že nevstoupíš dvakrát do téže řeky. Deus Ex má neskutečný herní potenciál a snad jenom Pán Bůh a tvůrci hry tuší množství variací a kombinací. Nebude tudíž překvapením, že DE má několik alternativních konců.

Pokračování Deus Ex: Invisible War má datum vydání 2003. Hru opět vyrábí Ion Storm a Eidos Interactive. Odehrává se dvacet let po událostech prvního dílu a přímo na ně navazuje. Znovu nabídne spiknutí a velké množství postranních úkolů.

DE: Invisible War se snaží zachovat kvalitu a vysoko nastavenou laťku dílu prvního. Bohužel se propůjčuje komerci a zpřístupnění mainstreamu. Hra je totiž souběžně vyvíjena jak pro PC, tak i pro Xbox. Hra tak jaksi konzolovatí a to ji nemůžou skalní fanoušci odpustit. Herní doba se zkracuje z původních přibližně třiceti hodin na hodin deset. Umělá inteligence, oslavovaná v díle prvním se mění na syntetickou hloupost. Roboti nereagují na podněty a tupě kráčí například do zdi, stráže netečně stojí, ačkoliv jste jim právě sejmuli kolegu.

 

Deus Ex: Invisible War není špatnou hrou, to rozhodně ne. Nicméně přímo fyzicky strádá neustálým srovnáváním s prvním dílem. Snad právě proto se tvůrci vyhnuli označení číslo 2 a fanouškové se ptají, kde je Deus Ex 2?

Zdá se, že  legenda se již nikdy nemůže vrátit. Přichází ovšem rok 2011 a společnost Eidos Interactive vydává po několika nepříjemných odkladech hru Deus Ex: Human Revolution. Vývoj a výroba jsou svěřeny debutujícímu studiu Square Enix. Deus Ex: Human Revolution patří dějově před díl první, jde tak o herní prequel. Je to velký návrat po nepříliš úspěšném Deus Ex: Invisible War .

Montrealská pobočka debutuje a nebudu vás dlouze napínat, vrací se k té nejlepší tradici prvního dílu. Dokáže uspokojit i vojenského vysloužilce jako jsem já. Vysloužilce? Ano, jsem veterán mnoha bitev ve světě DE, mám v hlavě implantován CML a tři zlaté destičky, umělá kolena a dva umělé žaludky. Žena mi nechala rozšířit paměť z fondu veteránů DE, kam se hrabou dotace EU. Ufff, zkratek jako v písničce Ivana Mládka.

 

Píše se rok 2027. Augmentace pomalu a plíživě ovládají svět. Nejsou to ještě nanoboti z prvního dílu. Zatím se jedná spíše o mechanické augmentace, které nahrazují končetiny a zvyšují lidskou sílu. Augmentace jsou také jasnou známkou, že jejich nositel patří do vyšší sféry, jakési smetánky vyvolených nadlidí. Jednoduše řečeno, tohle vám zdravotní pojišťovna neuhradí. Teroristická organizace či hnutí s názvem Purity First se nemůže smířit s tímto vývojem a vyhlašuje válku nadnárodním firmám typu Sarif Industries. Hnutí neakceptuje to, že někdo má nadstandard a jiný nemá ani na základní léky. Nepřipomíná vám to něco? Mě ano. Dosti často jsem měl dojem, že nehraji kyberpunkovou sci-fi  z blízké budoucnosti, ale současnou realitu. Tyto pocity ještě umocňují důmyslně nastražené tablety s aktualitami ze světa, či deníky nebo emailové zprávy, které hráče vtahují do uvěřitelného virtuálního světa. Světa tak zvráceného jako je pomalu ten náš. Světa, kde vládnou obří megakorporace a peníze jsou tou nejvyšší hodnotou ve společnosti. Zde se poprvé začínají rozevírat ony pomyslné nůžky mezi bídou a nevyčíslitelným bohatstvím, mezi lidmi a novou rasou nadlidí.

Detroitská firma Sarif Industries zaměstná hlavního hrdinu Adama Jensena. Adam nastupuje jako firemní bezpečák. Je to bývalý detektiv a veterán jednotek SWAT. Muž na tom správném místě, zdálo by se. Tlak ve společnosti je tak velký, že exploduje jako parní kotel či papiňák, kde se neupustila včas pára. Výbuch zasahuje právě společnost Sarif Industries. Adam se po útoku teroristů ocitá na operačním sále, kde jeho tělo přijme první mechanické augmentace. Nemá na výběr, neboť jeho tělesná poškození jsou takového rozsahu, že se jedná o otázku života a smrti. Tiskový mluvčí by prohlásil, že jeho zranění jsou neslučitelná se životem. K operačnímu sálu je možno dohledat filmový trailer, jež doporučuji k shlédnutí. Zde se opět začíná odvíjet alternativní svět zcela v duchu Warren Spectora. Nebudu již dále spoilerovat a vyzrazovat příběh hry. I když příběh, ten je ještě jednou na hráči a gameska má, jak jinak, alternativní konce. Kdo tedy čekal dlouhá léta na pokračování prvního dílu DE, tak se dočkal. Jestliže to byl pro někoho první díl, začal na pevných solidních základech a přes překonanou grafickou stránku předchozích dílů si k nim třeba najde i cestu.

DE opět nabídlo výběr možností hraní. Jsou to: akční hrdina, nelítostný zabiják, hacker, neviditelný muž či psycholog. Vlastnosti můžete zcela libovolně kombinovat. Je to pouze a jenom na vás. V tom spočívá neutuchající kouzlo světa DE. Může se vám stát, že budete postup ve hře konzultovat s kamarádem a zjistíte, že každý hrajete odlišnou hru.

Jediné co se dá Human Revolution vytknout jsou souboje s bossy. Věc z mého pohledu zbytečná a myslel jsem, že již časem překonaná. Věc, kterou bych předpokládal v hrách typu DOOM. Pokud postavím celou svou misi na inteligenci a taktice pak je pro mě setkání s bossem frustrující. Hra, jež je postavena na alternativě vás najednou vykopne před monstrum, které lze skolit jen za použití brutální a tupé síly. Kde je tedy možnost volby? Nikde.

Vývojáři se sice za toto fópá omluvili, ale omluvu vnímám jako neupřímnou. Trvala příliš  dlouho a byla vymožena tlakem rozzuřených fanoušků na sociálních sítích. Hra, která měla být dospělá udělala takovýto nepochopitelný kiks. Hodnocení Human Revolution  sráží právě souboje s bossy.

Vydání Human Revolution předchází komiks. Vydalo ho DC Comics a obsahuje celkem šest sešitů. Série nám odhalí minulost hlavního hrdiny Adama Jensena a jeho úlohu v policejních jednotkách SWAT. Komiks nám přiblíží i lidskou stánku Adama, jenž pátrá po unesené neteři zakladatele Sarif Industries. Autorem scénáře je Robbie Morrison. Ten se podepsal pod série jako je Batman,  Wildcast: Nemesis, či Authority. Příběh namaloval Trevor Hairsine a Sergio Sandoval. Scénárista a kreslíři jsou poměrně přísně limitováni světem Deus Ex. Mají pevně dané mantinely. I přes tato omezení zapadne boční příběh na své místo a nedočkavý fanoušek má v té době jasno, kdo je Adam Jensen. Výtvarníci nemusí taktéž improvizovat, neboť podoba Adama je jasně dána a oni mohou odvést profesionální práci. Je celkem škoda, že se vydání komiksu nestalo u nás součástí hipovací a masážní kampaně. Nebo jako bonus sběratelské edice. Inu jsme malý rybníček pro vydavatele her a ještě menší kaluž pro komiks.

 

Krátký fanouškovský film potěší, ale Human Revolution by se mělo stát předlohou pro  oficiální filmovou adaptaci režiséra Scotta Derricksona. Film je předběžně plánovaný pro rok 2016. Pokud se podaří stejně jako hra, máme se na co těšit.

(Visited 141 times, 1 visits today)
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

František Mejstřík

Redaktor. Knihomol a komiksový nadšenec. Svého času i aktivní kreslíř, dnes na autorské dovolené. Fascinuje ho vesmír, astronomie a starobylé civilizace. Při cestách za megalitickou minulostí naplno propadá potápění a z toho plyne záliba v podvodní fotografii. Má názory, které se často rozchází s hlavním proudem, rád přemýšlí o podstatě a jde k jádru věci.


KOMENTÁŘE