logo

TERRARIA – PÍSKOVIŠTĚ PLNÉ KOSTIČEK

To, že s kostičkami je legrace, vědělo lidstvo dávno před příchodem počítačů. Když jednoho krásného dne roku 2009 ukázal potrhlý Švéd Markus „Notch“ Parsson hru Minecraft, stal se z ní velice rychle fenomén.Velice snadno to jde poznat ve chvíli, kdy se začne společnost dělit na ty, co něco milují a dokáží tomu obětovat stovky hodin a na ty, kteří to nenávidí a nechápou. Přiznám se, že jsem se po značnou dobu snažil držet někde uprostřed a pro jistotu Minecraft ignoroval. Přece jen by riziko, že takové hře propadnu, bylo zbytečně vysoké. Princip je totiž až směšně jednoduchý. Dostanete svět z kostiček, k tomu kladívko či jiné kutátko a hrej si dítě nezbedné. Sbíráte si kostičky, z nich vyrábíte všemožné vybavení a stavíte, co vás napadne. Jak to dopadá, když má někdo hodně času, dokládají youtube videa plná vesmírných lodí nebo megazámků se stovkami pokojů.

Byla pak jen otázka času, kdy se různí další vývojáři pokusí zreplikovat tento „prostý“ nápad. Různých klonů je na všech platformách dost. Od titulů, které jen sprostě předělali Minecraft do jiného kabátku, až po kousky, které původní princip dále rozšířili nebo vylepšili.  Pravdou ale je, že slávy originálů nedosáhl prakticky nikdo. Jen jedna hra má k tomu velice blízko a to je právě Terraria nezávislých vývojářů ze studia Re-Logic.

Pokud už máte s kostičkovaným šílenstvím zkušenosti, zřejmě vám postačí informace, že Terraria je plus mínus Minecraft, kterému ubrali třetí rozměr a rozšířili bojový systém. Nováčkům se pak po prvním spuštění otevře svět na první pohled nekonečných možností. V roli hlavní postavičky se ocitnete uprostřed herní mapy. Během pár prvních kroků objevíte nějaké stromy, strašidelně vyhlížející ďoury, ale hlavně NPC kamaráda, který poskytne několik zásadních rad. Vezmete do ruky krumpáček, pokutáte trochu hlíny nebo kamení. Zkusmo sekerou porazíte pár stromků a posbíráte dřevo. Co teď? Třeba by to chtělo nějaký domek. Postavíte stěny, zdi, dveře. Nějaký ten stolek a v neposlední řadě taky pracovní desku. Ha, nyní jde stavět další věci! Ale chce to suroviny. Tak se teda pustíte do průzkumu. Už ale starý Žán Luc Pikárd věděl, že takový průzkum se nedá dělat se štětečkem a lopatou a chce to nějakou tu zbraň. Už jen proto, že často to jediné, co najdete, je potvor, co vás chce k večeři. Popadnete směšný dřevěný mečík a plný elánu se pustíte do první díry. A umřete. Zřejmě to chce lepší vybavení…

Dřív nebo později zjistíte, že věcí k vyrábění, surovin, nepřátel, prostředí a všeho možného je tolik, že z toho může být slabším povahám mdlo. Proč hra nemá nějaký manuál? Třeba bude něco na internetu. A taky že jo! Jakmile vám vyjede první seznam předmětů, bleskově pochopíte, že Terraria je hra na dlouho. Hledat tajnou přísadu pro výrobu lepšího brnění je fajn. Vyvolávání bossů a jejich likvidace kvůli získání vzácné ingredience je výrazně složitější. A třeba propojování elektrických obvodů, stavba čerpadel a vymýšlení pastí, je už vcelku hardcore záležitost.

Je až s podivem, kolik toho Terraria nabízí. Někoho to může lehce vyděsit, dost možná i odradit. Každý pan hračička ale zaplesá. Pravděpodobně to je tím, že jakmile se vývojáři nemusí „zdržovat“ grafikou, mají čas na šperkování herních mechanismů. Však by to nebylo poprvé. Jedním dechem ale musím dodat, že Terrarianevypadá vůbec špatně. Náhodně generované světy nabízí prakticky na každém kroku nějaké překvapení a doslova kouzelné scenérie. Když pak do hry zapojíte fyziku vody, různé vlastnosti materiálů nebo lávu, získáte desítky hodin zábavy. V Terrarii se autorům podařilo propojit stavebnicový sandbox s výpravnou RPG adventurou takovým způsobem, že jen těžko poznáte, kde jedna část končí a kde začíná. A nejlepší na tom je, že je vlastně úplně fuk, na které platformě hru hrajete.

iOS verze (tu hraji já) se od té na PC liší v tuto chvíli tím, že nelze nastavit velikost mapy. Větší by se určitě hodila. Tato slabina je ale kompenzována tím, že s herní postavou můžete těch světů navštěvovat více s tím, že vybavení a odemčené možnosti vždy zůstávají. Nedostupný je také hardcore mód, který do hry přidá další hromadu možností. A v neposlední řadě zatím nefunguje multiplayer. Dobrou zprávou ale je, že vše bude dostupné s některou budoucí aktualizací. Nějakou tu úpravičku by si zasloužilo i ovládání, hlavně jeho přesnost, jak při pohybu, tak při stavbě.

Terraria je hra, kterou budete milovat, pokud k podobným radovánkám máte sklony. Nebo ji znechuceně odložíte po několika minutách. Popsat všechny prvky by vydalo na malou knihu. Internet je takových prací plný. Pokud budete mít dostatek času, ponoříte se do Terrarie na mnoho hodin. A pokud máte navíc romantickou duši průzkumníka, budete v sedmém nebi. Je to svět sám pro sebe. Svět, který má pro každého něco.

(Visited 68 times, 1 visits today)
  • Hodnocení Vlčí Boudy
Líbil se ti článek? Okomentuj ho níže.

O AUTOROVI

Karel Krajča

Šéfredaktor. Herní fanda, komiksový milovník, blázen do písmenek, hudební nadšenec, herní maniak nebo samozvaný filmový kritik. Tolik zájmů a tak málo času...


KOMENTÁŘE